Na semináři zaznělo směrem k plánovanému plošnému testování žáků základních škol mnoho zajímavých připomínek a názorů. Můj názor je takový - a dnes jsem se v tom jen utvrdil - že plošné testování může být dobrým sluhou, ale velmi zlým pánem a že je třeba se zamyslet nad třemi základními otázkami:
1. K čemu má plošné testování žáků 5. a 9. tříd vůbec sloužit?
2. Bude tato forma testování efektivní? Budou takto utracené peníze vynaloženy efektivně? (Dnes bylo zástupci ministerstva školství řečeno, že zavedení tohoto testování vyjde na 100 milionů korun).
3. Nebudou výsledky tohoto testování zneužívány a to například i politicky?
Podle ministra Josefa Dobeše nebudou výsledky plošného testování řazeny do žebříčků, oproti tomu však ministr Dobeš tvrdí, že se podle výsledků budou školy hodnotit. Tato dvě vyjádření jsou zcela v rozporu. Ostatně, v případě státních maturit hovořil ministr Dobeš také o tom, že se podle výsledků nebudou školy hodnotit, aby za pár týdnů po tomto svém výroku na tiskové konferenci takový žebříček představil (na prvním místě samozřejmě - jak jinak - byla střední škola jeho poradce Václava Klause ml.).
Odborníci dnes hovořili rovněž o hrozbě výrazného snížení kvality základního školství, které se po podobných projektech projevilo v zahraničí. Podle těchto zkušeností dochází namísto ke zlepšení naopak k propadu celkové úrovně školství, kdy se žáci intenzivně připravovali na testované předměty, ale to vše na úkor ostatní látky. Došlo tedy ke zlepšení v testech, ale nikoliv, co se týče úrovně ostatních předmětů.
Na závěr chci dodat, že cílem slyšení v žádném případě nebylo problematiku plánovaného testování nijak dehonestovat. Naopak. Hlavním důvodem bylo docílit toho, aby se ministr školství Josef Dobeš nad tímto svým plánem velmi hluboce zamyslel a zvážil jak pozitiva, tak negativa. Aby se podíval, jaké výsledky mělo toto opatření v zahraničí. Je škoda, že pan ministr školství zřejmě zcela propadl názoru svého oblíbence Václava Klause, že je nejlepším polistopadovým ministrem školství, myslí si, že všemu rozumí nejlépe a nebere vůbec potaz názor odborné veřejnosti.
Je to stejné, jako v případě státních maturit, kdy byl ministr Josef Dobeš dlouhodobě upozorňován na rizika tohoto projektu, které se záhy po jeho zavedení jen potvrdily.