Mgr. Marek Výborný

  • KDU-ČSL
  • ministr zemědělství
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -2,52. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

24.03.2020 22:20:00

Je možné skládat maturitní zkoušku na začátku září

Je možné skládat maturitní zkoušku na začátku září

Projev na 42. schůzi Poslanecké sněmovny 24. března 2020 k návrh zákona o zvláštních pravidlech pro přijímání k některým druhům vzdělávání a k jejich ukončování ve školním roce 2019/2020

 Vážený pane ministře, vážená paní ministryně, kolegyně, kolegové,

já bych chtěl na prvním místě poděkovat Ministerstvu školství, panu ministrovi za předložení toho tisku. Myslím, že není úplně jednoduchý, protože skutečně řeší detailní ustanovení školského zákona, které se týká přijímacího řízení a také samozřejmě ukončování vzdělávání na středních školách. V zásadě za poslanecký klub KDU-ČSL, za který tady teď vystupuji, tak nemáme nějakých zásadních připomínek k jednotným přijímacím zkouškám. Máme, a také byly podány některé pozměňovací návrhy, které se týkají ukončování vzdělávání na středních školách maturitní, resp. závěrečnou zkouškou.

Chtěl bych tady poděkovat školskému výboru a i panu ministrovi za to, že podpořili ten pozměňovací návrh, který jsem ráno přinesl na školský výbor a který se týká hodnocení didaktických testů společné části maturitní zkoušky. Skutečně jsem považoval za nešťastné - školy, které, když budeme pracovat s tou variantou, že skutečně od 1. června nejpozději žáci nastoupí zpátky do škol, tak budou řešit přijímací řízení, ale budou řešit ukončování školního roku u těch nižších ročníků - 1., 2., 3. a v tuto chvíli bychom na ně ještě navalili tu povinnost opravovat didaktické testy, notabene v situaci, kdy stejně by ty výsledky školy musely posílat zpátky na CERMAT. CERMAT na to ani softwarově není připraven, čili považujeme za rozumnější tu variantu, o které tady hovořil pan ministr, to znamená, ponechat hodnocení na CERMATu, i když tam může dojít k prodloužení lhůty, ale bude to v řádu několika dnů, a to si myslím, že je pořád snesitelné. Proto považujeme, a ještě jeden argument je velmi důležitý, a to je i zachování větší míry objektivity v případě hodnocení didaktických testů právě na CERMATu. Čili děkuji za tuto podporu a budu rád, když tento pozměňovací návrh, který vzešel ze školského výboru a který jsem tam ráno obhajoval, podpoříte.

Došlo tam k jednomu drobnému přehlédnutí, které potom napravím přihlášením se k pozměňovacímu návrhu číslo 4639... Pardon, nikoliv 4639, ale - to číslo potom načtu v podrobné rozpravě. V každém případě se jedná o přezkum, který nám v tom návrhu z výboru vypadl, protože samozřejmě by bylo nelogické v případě, že vrátíme hodnocení didaktických testů na CERMAT, aby ten přezkum zůstával na krajských úřadech. Vracíme ho tím jednoduchým pozměňovacím návrhem; myslím, že to je § 32, zpátky na ministerstvo se všemi těmi důsledky, které k tomu patří. Je to vlastně spojitá nádoba s tím pozměňovacím návrhem ze školského výboru. Opět bych vás chtěl poprosit o podporu. Je to projednáno i s panem ministrem.

Druhá věc, kterou dávám k úvaze této Sněmovně, je otázka skutečně toho krizového okamžiku v případě, že by nebyla obnovena přítomnost žáků ve školách k 1. červnu. Ministerstvo, vláda navrhuje v tom okamžiku použít k tomu hodnocení maturitního výstupu ta tři vysvědčení z třetího, resp. z pololetí čtvrtého ročníku. Já s ohledem skutečně na relevanci toho maturitního vysvědčení, resp. závěrečné zkoušky bych se snažil toto krizové řešení odsunout co nejdále to je možné. Neříkám, že nemůže nastat situace, kdy i k tomuto bychom museli přistoupit. Nikdo si to nepřejeme. Všichni, kdo tady sedíme, tak si přejeme, aby žáci nastoupili do školy nejpozději v polovině května. Víme to, ale nemůžeme samozřejmě vyloučit žádné varianty. Proto je dobře, že ministerstvo pamatuje i na ty kritické okamžiky. Ale jsem přesvědčen o tom, že bychom skutečně k tomuto krizovému řešení měli přistoupit až v tom nejkrajnějším okamžiku, což znamená teď konkrétně, a je to v tom pozměňovacím návrhu, ke kterému se přihlásím, umožnit konání maturitní zkoušky třeba i v posledním týdnu měsíce srpna.

Zdůrazňuji, zdůrazňuji, že tady skutečně nemám ambici držet žáky, učitele ve školách o prázdninách, to určitě není cílem. Ale jsme přesvědčeni, že je možné skládat maturitní zkoušku na začátku září. Ten návrh počítá s tím, že by se muselo začít maturovat nejpozději k 7. září, a přítomnost žáků by musela být k 1. září. To znamená k začátku nového školního roku. Pokud by toto nenastalo, potom by samozřejmě se jelo podle té krizové varianty, tak jak je zpracována v tom vládním návrhu.

V případě, že by žáci nastoupili do školy k novému školnímu roku, potom by se skutečně maturovalo na začátku září (upozornění předsedajícího na čas), byla by zachována i možnost náhradního termínu na konci září. A vysoké školy by zajisté počkaly s podmíněným zápisem. Vše podrobně najdete v důvodových zprávách. Děkuji za podporu. A k návrhům se přihlásím v podrobné rozpravě. Panu místopředsedovi děkuji za trpělivost.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama