Před minulými volbami hnutí ANO dle analýz výrazně pomohla k vítězství kauza "lithium". Svého koaličního partnera obvinilo z tunelu ve výši dvou tisíc (!) miliard. Tato škoda měla být způsobena podepsáním nevýhodného memoranda o těžbě této důležité suroviny na severu naší země. Tisíce miliard, které touto akcí údajně premiér Babiš zachránil, nikde samozřejmě nejsou. Po jeho vládě zbydou jen největší historické dluhy. A lithium je dnes de facto opět ve hře.
O tom, jaké jsou vyhlídky na těžbu, které zkoumá již delší dobu polostátní ČEZ, toho moc nevíme. Ale poté, co se vláda probrala z ropného snění, došlo pozdě, ale přeci k poznání, že budoucnost automobilového průmyslu, který hraje u nás velmi důležitou roli, je spojena s elektromobilitou. A v ní dnes hrají klíčovou roli baterie.
Dnes se vláda (správně) snaží horečně získat investory pro tuto investici u nás. Doufám, že uspějeme, neb by to zvýšilo šance na zachování silné pozice naší země na mapě autoprůmyslu. O tom, jak pozdě si vláda uvědomila, že hodinky neúprosně tikají, svědčí nejlépe mapa plánovaných projektů bateriových továren napříč Evropou. Naše země v ní nemá zatím jedinou. A tak, zatímco ostatní staví či projektují, naši ministři běhají, jednají a vydávají tiskové zprávy. Ach jo...
Ale zpět před minulé volby. Je jasné, že kombinace politizace těžby lithia (na rozdíl od toho, co premiér naznačoval, si zjevně svět bez "jeho lithia" dovede docela snadno poradit) a podcenění role elektromobility je další oblast, ve které tato vláda naší zemi způsobila velké škody. Škody, které se budou velmi těžko napravovat.