ve svém vystoupení bych se rád vyjádřil k dnes projednávanému vládnímu návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti obrany. Navrhovatel též předkládá, aby s ním Sněmovna vyslovila souhlas již v prvním čtení, a to dle § 90 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, což jsme naštěstí zavetovali.
Hned v úvodu svého vystoupení musím zmínit, že hnutí SPD zásadně odmítá přijetí této novely zákona, neboť v něm spatřujeme nástroj vlády jak připravit a posléze zatáhnout Českou republiku a její občany do války, konkrétně do válečného konfliktu na Ukrajině. Zásadně odmítáme válku a spíše bychom měli co nejvíce všemi dostupnými prostředky usilovat o mír.
Tato novela obsahuje šest částí, kdy v poslední šesté části je definována účinnost, kdy má tento zákon nabýt účinnosti třicátým dnem po dni jeho vyhlášení. Pojďme ale od začátku.
První část mění zákon o zřízení ministerstva a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, kdy zřizuje pracovní pozici poradce, který je tajemníkem Bezpečnostní rady státu. Poradce pro národní bezpečnost na návrh předsedy vlády jmenuje a odvolává vláda. Poradce pro národní bezpečnost se podílí na koordinaci činnosti státních orgánů v oblasti zajišťování bezpečnosti a obrany České republiky a na základě rozhodnutí vlády zastupuje Českou republiku při jednáních s cizími státy a mezinárodními organizacemi ve věcech týkajících se bezpečnosti a obrany České republiky, včetně závazků vyplývajících z členství České republiky v mezinárodních organizacích nebo institucích. Takže už nebude rozhodovat Poslanecká sněmovna, ale nějaký poradce?
Druhá část upravuje zákon o ozbrojených silách České republiky, konkrétně upravuje vojenskou dopravu a výcvik vojáků a vymezuje pojem vojenské letadlo.
Část třetí doplňuje zákon o zajišťování obrany České republiky, kdy Ministerstvo obrany využívá k plnění úkolů podle odst. 1 údaje z informačních systémů veřejné správy, registrů a evidencí a osobní údaje uvedené u příslušných ministerstev, jiných správních úřadů a územních samosprávných celků, organizačních složek státu a právnických a fyzických osob podle jiných právních předpisů. K těmto vojenským evidencím bych se rád informoval, jak bude zajištěna ochrana získaných osobních údajů, konkrétně jakému režimu utajení budou evidence podléhat, nebo zda budou naopak přístupné všem oprávněným pracovníkům.
Část čtvrtá uvádí změny branného zákona, kdy se například vkládají nové odstavce, viz v § 2 se doplňuje odst. 3, který zní: "Krajské vojenské velitelství sděluje občanovi, kterému vznikla branná povinnost, podrobné informace o obsahu branné povinnosti a možnosti a způsobu dobrovolného převzetí jejího výkonu.". Dále je zde řešeno předurčení pro doplnění ozbrojených sil jak pro občana, tak pro vojáka v záloze. V § 12 se mění odstavce 3 a 4, které znějí: "Voják v aktivní záloze vykonává pravidelné vojenské cvičení v celkové délce do 12 týdnů v kalendářním roce s přihlédnutím k jeho plánovanému zařazení, úrovni vycvičenosti a odborné připravenosti. Voják v aktivní záloze vykonává vojenské cvičení k přípravě na operační nasazení v celkové délce 12 týdnů." V § 31 se například doplňuje odst. 8, ve kterém je stanoveno: "Ministerstvo a krajské vojenské velitelství jsou při vedení vojenské evidence oprávněny využívat údaje z informačních systémů veřejné správy, z registrů a evidencí a osobní údaje vedené u příslušných ministerstev, jiných správních úřadů a územních samosprávných celků, organizačních jednotek státu a právnických a fyzických osob podle jiných právních předpisů. Ministerstvo nebo krajské vojenské velitelství může vyžadovat od příslušných ministerstev, jiných správních úřadů územních samosprávných celků, organizačních složek státu a právnických a fyzických osob poskytnutí osobních údajů, ke kterým nelze přistupovat podle věty první. Ministerstva, jiné správní úřady, územně samosprávné celky, organizační složky státu a právnické a fyzické osoby jsou povinny těmto požadavkům vyhovět." Následně v § 31a je uvedeno, jaké údaje a informace jsou občanem, který má branou povinnost, využívány. Zde jenom připomenu, co už jsem zmínil, a to jak bude zajištěna ochrana zneužití některých citlivých dat o občanech.
Část pátá upravuje změny zákona o službě vojáků v záloze. Například v § 3 osobní údaje se v odst. 1 uvádí: "O vojácích v záloze se vyžadují údaje v rozsahu údajů stanovených branným zákonem a údajů stanovených tímto zákonem." V následujících paragrafech jsou řešeny konkrétní případy v souvislosti s finančním plněním, jako je náborový a stabilizační příspěvek, výše odměn a splatnost peněžních náležitostí.
Poslední šestá část, jak jsem už zmínil v úvodu, řeší nabytí účinnosti, tedy třicátý den po dni vyhlášení.
Vážené dámy a pánové, hnutí SPD odmítá podpořit tuto navrženou vládní novelu zákona, kterou se mění některé zákony v oblasti obrany. Navrhované změny jsou zcela zásadní, protože velmi usnadňují přípravu a následné zavlečení České republiky do války. Návrh zákona chce navíc vládnoucí koalice projednat ve zkráceném jednání. Určitě musíme mít stanovenou legislativu pro oblast obrany, ale ta musí být řádně projednána ve Sněmovně standardním postupem, aby všichni měli dostatek času se k těmto velmi důležitým věcem v otázkách zajištění bezpečnosti České republiky vyjádřit a předkládat pozměňovací návrhy, o kterých proběhne veřejná debata. V tomto postupu vlády, rychlého neuváženého projednávání novely zákona, kterou se mění zákony v oblasti obrany, spatřují stejně tak jako poslanci z poslaneckého klubu SPD jasnou snahu připravit a následně zatáhnout Českou republiku a její občany do válečného konfliktu na Ukrajině. Takže prosím, nedělejme rychlá a ukvapená řešení a vždy mějme na pamětí, že aktivní účast našich občanů ve válečném konfliktu je tím nejhorším řešením. Máme odpovědnost za naše občany, takže hledejme společně taková řešení, která přispějí uklidnění současné situace a povedou k míru.
Děkuji za pozornost.