Diskuse k tomuto (ne)zařazení trvala takřka celé dopoledne a koalice se nakonec rozhodla o chystané kontroverzní rekonstrukci Libeňského mostu za bezmála tři miliardy korun (!) nediskutovat a realizovat si ji na sílu.
Hlavním důvodem, proč požadujeme otevření diskuse k tomuto bodu, je řada pochybností, které ohledně celého souboru mostních objektů panují. Rada hl. m. Prahy připravuje výběrové řízení metodou Design & Build na dodavatele, kdy však předem není vymezený soupis položek, na jehož základě se následně stanovuje předpokládaná hodnota zakázky, avšak tyto výdaje jsou průběžně schvalovány. To však v konečném důsledku znamená, že není možné přesně určit, kolik tato investiční akce bude stát. Byť se v tisku hovoří o celkových nákladech 2,85 miliardy korun, je třeba si vzpomenout na řadu jiných investičních akcí, které se konaly rovněž v režimu Design & Build, kdy se výrazně lišily očekávané a následně reálné náklady na danou investiční akci. Finální cena je jedním ze zásadních faktů, na které jsem se během zastupitelstva chtěl ptát. Rád bych slyšel oficiálně na mikrofon před veřejností od náměstka Scheinherra, že si za touto finální cenou stojí a bere plnou politickou odpovědnost, pokud by se cena navyšovala.
„Pokud by diskutabilní rekonstrukci mostu za bezmála tři miliardy korun, které vůbec nemusí být konečné, prosazovala ODS, budou její členové vláčeni ve všech médiích. Pokud to samé dělá Pirátská strana s Praha Sobě, je vše v pořádku. Pokud je to skutečně v pořádku, zařaďte bod na program, ať můžete rozptýlit naše pochybnosti a zodpovědět naše otázky,“ řekl v diskusi Ondřej Martan (ODS), starosta Běchovic.
Hlavní město Praha má v současné době vydané územní rozhodnutí a stavební povolení na stavbu mostu, jehož šíře činí 26 metrů, o což se zároveň opírá i významná část rekonstrukce, ta však má 21 metrů. Tedy rozdíl činí pět metrů, čímž je více než pravděpodobné, že o toto ÚR přijde a jeho následné znovu projednání představuje další dva roky. Navíc, a to považuji za velmi tristní, těchto 21 metrů neřeší rozvoj Prahy – Bubny, Prahy – Rohan, a pouze tak rekonstruuje současný stav. I v tomto ohledu bylo územní rozhodnutí vydáno – pro navýšení dopravní kapacity pro budoucí vyšší nároky Prahy. Právě to, jestli si pan náměstek Scheinherr je jistý, že Praha o toto vydané povolení nemůže změnou šířky mostu přijít, je další podstatnou otázkou, kterou jsem na zastupitelstvu chtěl klást a slyšel na ni odpověď.
Poslední zásadní otázkou, kterou jsem chtěl položit, je termín dokončení rekonstrukce, který se neustále potichu posouvá. Chtěl jsem slyšel jasný a finální a zcela neměnný termín, za kterým si bude pan náměstek stát. Opět jsem se odpovědi nedočkal.
„Místo aby koalice v čele s primátorem Hřibem (Piráti) podpořila návrh zařadit bod o Libeňském mostu do programu, rozhodli se chovat arogantně, až útočně. Při návrhu programu pan náměstek Scheinherr odpovídal povýšeně, až arogantně, že vše už zaznělo na „výboru“ a že není o čem diskutovat. Na položené otázky neodpověděl. Pokud by skutečně bylo vše v pořádku, neměl by být problém přeci téma prodiskutovat. Takto to naopak vypadá, že buďto něco tají, nebo se na nepříjemné otázky bojí odpovídat. Jak se nakonec ukázalo, chystaná rekonstrukce Libeňského mostu je pro koalici velmi bolestivé místo a jednat se o něm prostě nikomu nechce,“ říká Ondřej Prokop (hnutí ANO), místostarosta Prahy 11 a zastupitel hl. m. Prahy.
Rozhodli jsme se proto, že budeme na nejbližším jednání Zastupitelstva
požadovat znovuzařazení tohoto bodu na program jednání. Zejména budeme
požadovat odpovědi na zásadní otázky, které jsem položil v tomto článku.
Otázky, na které chci znát jasné odpovědi, jsou:
A) jaké jsou maximální náklady na tuto rekonstrukci
B) sdělení přesného termínu, kdy se Pražané skutečně dočkají této rekonstrukce
C) jaké existují jistoty, a zejména záruky, že hl. m. Praha nepřijde o územní rozhodnutí při změně rozměru
Budu rád, když mi napíšete další otázky týkající se této velmi drahé chystané rekonstrukce, vznesu je na dalším jednání i za vás.