Na nižších ročnících gymnázia v Čakovicích budou pomáhat při výuce darovaní roboti a na Střední průmyslové škole elektrotechnické v Ječné zase nově využijí spektrální analyzéry. Jedná se o pilotní fázi spolupráce mezi Prahou a Tchaj-wanem. V přípravě jsou i společné projekty v oblasti digitalizace vzdělávání, inovací ve školství a osvěty v oblasti klimatických změn.
„Na začátku roku 2020 jsme povýšili partnerství, které má Praha s Tchaj-pejí už od roku 2001, na úroveň sesterských měst a prohloubili tak spolupráci s Tchaj-wanem. Vážím si toho, že naše spolupráce je založena na vzájemném respektu a reciprocitě a průběžně přináší své plody. Tyto školní pomůcky jsou dalším konkrétním a praktickým výsledkem této inspirativní spolupráce. Roboti pro pražské školy jsou pouze první ochutnávkou z této oblasti, následovat budou další projekty, o kterých nyní jednáme,” říká primátor hlavního města Prahy Zdeněk Hřib.
„Je třeba poděkovat za tuto příležitost vzájemné spolupráce, která umožní pražským školám posunout se zase o kus dál. Konkrétní oblasti nastavení pražsko-tchaj-wanské spolupráce v oblasti vzdělávání už teď formulujeme ve spolupráci s Pražským inovačním institutem. Kromě pomoci s materiálním vybavením škol plánujeme hlavně společné projekty a aktivity studentů našich středních škol nebo třeba společnou organizaci vědeckých soutěží. Bude to taková vzájemná výměna know-how,” doplňuje radní hlavního města Prahy pro oblast školství Vít Šimral.
Obdržená robotická ramena jsou podle ředitelky Ivy Noskové z Gymnázia Čakovice skvělou interaktivní pomůckou, která pomůže studentům připravit se na dynamický rozvoj společnosti. Tyto roboty škola využije při výuce informatiky a v projektové výuce - studenti se seznámí s širokou škálou praktických úloh, např. stavbou modelového domu, robotizovanou chemií nebo modelovou výrobní linkou.
„Darovaná robotická ramena jsou pro nás velkou pomocí pro rozšíření výuky informatiky na našem gymnáziu. Díky tomuto daru z Tchaj-wanu budou mít naši studenti možnost seznámit se s praktickou výukou robotiky v mnohem větším měřítku a na vyšší úrovni, než doposud. Robotika se postupně stane součástí všeobecného vzdělání. I když nejsme odborná škola přímo připravující studenty na výzvy průmyslu 4.0, je nutné je seznámit mj. s možnostmi průmyslové automatizace,” vysvětluje ředitelka čakovického gymnázia Iva Nosková.
Novou pomůcku pro výuku si pochvalují také na Střední průmyslové škole elektrotechnické v Ječné. „Spektrální analyzátory využijeme pro výuku elektrotechnického měření, elektroniky a automatizace, kde pracujeme s analogovými, digitálními a modulovanými signály a zabýváme se jejich časovou a frekvenční analýzou. Tento dar bude využívat každý rok přes 250 studentů naší školy. Jsme přesvědčeni, že zkušenosti s využitím těchto spektrálních analyzátorů pak jako absolventi přenesou i do českého průmyslu,” uvádí ředitel SPŠE Ječná Ondřej Mandík.
„Praha je známá pro svou bohatou historii a kvalitní architekturu, ale současné vedení Prahy míří i do budoucnosti. Používá technologie a inovace tak, aby zvyšovalo úroveň života svých občanů. V rámci našeho partnerství sdílíme osvědčenou praxi, která nám pomůže vzájemně růst. Jsem rád, že jsme se shodli na společném postupu právě v oblasti vědy a vzdělávání,” dodává ředitel Tchaj-pejské hospodářské a kulturní kanceláře Ke Liang-ruey.