Jde o jeden z legislativních návrhů v rámci balíčku Fit for 55, který má v souladu s evropským právním rámcem pro klima výrazně přispět ke snížení cíle Unie snížit emise skleníkových plynů do roku 2030 o 55 % v porovnání s rokem 1990. V souladu s tímto cílem návrh restrukturalizuje EU minimální sazbě daně energetických produktů tak, aby odrážely, energetickou, environmentální a klimatickou politiku EU a nastavuje mechanismus nárůstu těchto sazeb v čase podle vývoje spotřebitelských cen v EU.
Návrh rovněž reviduje některé neopodstatněné daňové výjimky, kterou vedou k motivaci spotřebovávat zejména fosilní paliva. Nad rámec toho návrhu obsahuje i řadu úprav reagujících na vývoj trhu s energiemi. Jedná se např. o aktualizaci některých definic, zahrnutí nových energetických produktů do působnosti směrnice nebo o aktualizaci výčtu energetických produktů podléhajících sledování pohybu.
Transpoziční lhůta je navrhovaná k 1. lednu 2023. Zároveň jsou z objektivních, sociálních a energetických důvodů v některých případech stanovena přechodná období. Dovolte mi rovněž vás stručně seznámit s rámcovou pozicí, kterou k návrhu zaujala vláda dne 13. října tohoto roku. Česká republika odmítá návrhy, které by mohly vést ke zvyšování cen energetických produktů a elektřiny, zvláště když se rostoucí cena těchto statků promítne do zvýšení cen výstupu ostatních segmentů ekonomiky. Dále odmítá navyšování EU minimálních sazeb daně, provázanost EU minimálních sazeb daně u jednotlivých energetických produktů a elektřiny s ohledem na jejich environmentální vlastnosti, indexaci EU minimálních sazeb, rozšiřování předmětu zdanění o nové energetické produkty, revizi současných povinných i fakultativních osvobození od daně, pokud výsledkem má být přesun položek z oblasti osvobození do oblasti zdaňované. Přijímání delegovaných aktů Komise v daňové oblasti a navrhovanou transpoziční lhůtu, která nezohledňuje ekonomickou situaci.
Česká republika podporuje flexibilitu v oblasti daní, aby mohla pružně reagovat na vývoj ekonomiky, zohlední spotřebu domácností a podniků. A aby byl návrh založen pouze na článku 113 smlouvy O fungování EU, který je jediným správným právním základem v daňové oblasti.
Děkuji vám za pozornost.