JUDr. Alena Schillerová, Ph.D.

  • ANO 2011
  • Jihomoravský kraj
  • poslankyně
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,17. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

07.09.2022 13:27:00

Stát má vybírat daně efektivně

Stát má vybírat daně efektivně

Projev na 35. schůzi Poslanecké sněmovny 7. září 2022 k návrhu změny zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní.

Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Pane ministře, kolegyně, kolegové. Diskutujeme tady o novele zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní, která je reakcí na směrnici Rady EU 2021/514 dne 22. března 2021. Ostatně o tom mluvil i pan ministr. Mění se tím směrnice 2011/16/EU o správní spolupráci v oblasti daní, směrnice DAG 7. A byla jsem to právě já, ještě jako ministryně financí, která se zasadila o implementaci této směrnice. Bylo to zejména proto, že digitální ekonomika a její vztah k daňové problematice je nám velice blízký.

V době, kdy jsem byla ministryní financí, tak jsme byli jedním z lídrů v otevírání této problematiky v kontextu celé Evropské unie. Předložená novela výrazně posiluje a zavádí pravidla, která posilují transparentnost ve vztahu k jednotlivým digitálním platformám, které budou následně oznamovat příjmy fyzických osob, ale i právnických osob. Tyto informace byly získané způsobem, nebo budou získané způsobem, aby nedocházelo k nenahlášení těchto příjmů, a v důsledku toho, aby tyto příjmy nebyly součástí šedé ekonomiky.

Směrnice DAG 7 se týká zejména případů, kdy digitální platformy působí ve více zemích současně. Důležitým bodem této novely je, že stát má vybírat daně efektivně. Podnikatelé, kteří poctivě pracují a odvádí daně, nemají a nesmí být tímto krokem postiženi oproti těm, kteří se daně snaží krátit. Nesmí mít konkurenční výhodu vůči poctivým podnikatelům. Tato předložená směrnice je naprosto v souladu s politikou hnutí ANO, kterou jsme prosazovali po celou dobu vládnutí.

Hlavní částí návrhu je rozšíření aktuálně platného rámce mezinárodní automatické výměny informací v oblasti digitálních ekonomik. Správce daně v České republice bude díky této novele pravidelně získávat informace o jednotlivých prodejcích, kteří na těchto platformách získávají příjmy z poskytnutí služby nebo prodeje zboží, z pronájmu nebo jiného poskytnutí nemovitosti nebo například dopravních prostředků.

Jedním z dalších důležitých cílů novely je při správě daní modernizovat a zefektivnit mezinárodní spolupráci. Směrnice DAG 7 reaguje na dynamicky se měnící prostředí, a to především na důsledky nárůstu role sdílených platforem a digitalizace ekonomiky, a to nejen v České republice, ale ve většině zemí. Jednotlivé orgány daňové správy členských států Evropské unie totiž v současnosti nemají dostatek informací k tomu, aby mohly správně vyměřit daň z příjmů dosažených svou obchodní činností prováděných prostřednictvím digitálních platforem, jako jsou LIFTAGO, Airbnb, UBER, BOLT a další.

Samotné posílení správní spolupráce v oblasti daní je založené na zefektivnění, modernizaci stávajících institutů využívaných v rámci mezinárodní spolupráce při správě daní, posílena je i právní spolupráce, která bude rovněž podpořena zavedením nových termínů, institutů, které se v takto dynamických odvětvích vytvářejí. Při posilování opatření na dodržování povinností podle zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní pak předložený návrh zákona obsahuje také zpřesnění transpozice směrnice Rady 2010/24/EU o vzájemné pomoci při vymáhání pohledávek vyplývajících z daní, poplatků, cel a jiných opatření, a vyjasňuje působnost zákona o mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek, pokud jde o vymáhání sankcí, uložených v daňovém řízení.

V konkrétní rovině lze předložený návrh zákona rozčlenit na vícero tematických celků. Těmi jsou:

1. Další formy mezinárodní spolupráce při správě daní včetně daňové kontroly, která je prováděna společně s orgány členských států Evropské unie nebo smluvních států.

2. Mezinárodní výměna informací při správě daní včetně takzvaných skupinových žádostí.

3. Ochrana osobních údajů a náprava porušení bezpečnosti.

4. Automatická výměna informací získaných od provozovatelů platforem.

5. Změna zákona o finanční správě České republiky spojená s úpravou institutu takzvaného kontrolního nákupu.

6. A poslední bod, mezinárodní pomoc při vymáhání daňových sankcí.

Předložený návrh zákona ve svém důsledku zvýší daňové příjmy veřejných rozpočtů, dojde k podpoře férového podnikání, a proto já tuto novelu považuji za dobrý příklad toho, jak má docházet ke zdokonalování efektivního výběru daní. Děkuji vám.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama