Rozhodčí soud v pátek 24. 1. vyhověl žalobě hlavního města Prahy a uložil společnosti Metrostav, že musí pokračovat ve stavbě tunelu Banka. Jedná se o jediné rozhodnutí, které v rozhodčím řízení mezi Prahou a společností Metrostav bylo zatím učiněno. „Toto rozhodnutí je jednoznačně vítězstvím města, protože bylo vyhověno jeho žalobě. Je to příznivá zpráva pro Pražany, protože nyní budou pokračovat práce na stavbě tunelu,“ říká primátor Tomáš Hudeček.
Rozhodčí soud také předběžně prohlásil, že smlouvu o dílo mezi městem a Metrostavem považuje za platnou. Město toto předběžné oznámení vítá, protože se tímto rozhodnutím výrazně snížila nejistota ohledně právního základu vztahu mezi HMP a Metrostavem. Definitivní rozhodnutí v této věci nicméně padne v horizontu několika týdnů.
Dále pokračuje spor o zaplacení částky cca 2,1 mld. Kč, protože řešení tohoto sporu nezávisí jen na otázce platnosti uzavření smlouvy o dílo v roce 2006.
Rozhodčí řízení zahájila v listopadu 2013 společnost Metrostav, když se domáhala zaplacení neuhrazených faktur na cca 2,1 mld. Kč, které město nehradilo z důvodu pochybností o platnosti smlouvy o dílo s Metrostavem a jejích dodatků, jakož i o platnosti zadávání víceprací, které byly v rámci této částky fakturovány. Společnost Metrostav také z důvodu těchto neuhrazených faktur k 7. 12. 2013 zastavila práce na stavbě.
Vzhledem ke kriminalizaci obchodního rozhodování představitelů HMP, kterého jsme svědky v kauze Opencard, nebylo možné pochybnosti ohledně formální platnosti smlouvy o dílo se společností Metrostav vyřešit jinak než v rámci rozhodčího řízení. Vedení HMP tedy zahájení rozhodčího řízení uvítalo jako nejrychlejší a právně nezpochybnitelné řešení velice složité situace, kterou zdědilo po svých předchůdcích.
HMP ovšem nemohlo souhlasit s rozhodnutím Metrostavu zastavit stavbu, protože tímto krokem byl přímo ohrožen termín jejího dokončení a zprovoznění. Proto v rámci rozhodčího řízení HMP podalo vzájemnou žalobu, aby Metrostav měl povinnost ve stavbě pokračovat bez ohledu na neuhrazené faktury. HMP nikdy nezpochybňovalo, že za tyto nové práce Metrostav má dostat zaplaceno.
Stavba tunelu Blanka se kvůli pochybením někdejšího vedení města v čele s Pavlem Bémem a ODS výrazně prodloužila a prodražila o 6 miliard korun. Představitelé ODS to nijak nereflektují a a napadají nové vedení města, které se snaží problematickou zakázku co nejrychleji dokončit.
„ODS by měla Pražanům místo nesmyslného křiku poctivě říci, jestli dodnes považuje vědomé předražení Blanky a podepsání nevypověditelných, ale pro Prahu mimořádně nevýhodných smluv za projev kompetentní politiky své strany. Pak by byla diskuze, ale i výběr pražských voličů mnohem jednodušší," dodal primátor Tomáš Hudeček.