I.
Vláda Stanislava Grosse na návrh Bohuslava Sobotky 15. 9.
2004 rozhodla o přímém prodeji státního podílu 45,88 procent akcií
společnosti OKD společnosti Karbon Invest za 4, 1 mld. Kč. Bohuslav
Sobotka byl v roce 2004 jako ministr financí zodpovědný za realizaci
prodeje státního podílu ve společnosti Ostravsko-karvinské doly (OKD).
Evropská
komise kvůli podezřelé privatizaci OKD 17. 11. 2005 vyzvala českou
vládu k podání vysvětlení s tím, že se jí zdá být "velký rozdíl mezi
cenami"- tj. mezi tehdy navrhovanými 4,1 miliardami Kč a 10ti
miliardami, na které odhadla cenu podílu komise.
Problém s
podhodnocenou cenou byl v tom, že stát - přesněji ministerstvo financí -
v ocenění společnosti ať už úmyslně nebo z nedbalosti neocenilo přes
dvě desítky dceřiných společností a dalších nemovitosti, což později
konstatoval ve svém posudku znalecký ústav NOVOTA.
Ministerstvo
financí vedené Bohuslavem Sobotkou podezřelou privatizaci neprověřilo a
naopak, uklidňující a nepravdivou odpověď pro Evropskou komisi nechalo
vypracovat zástupce kupce (tj. Karbon Invest), advokátní kancelář
Pokorný, Wagner a spol., jejímž bývalým zaměstnancem byl mimo jiné
tehdejší ministr financí Bohuslav Sobotka. Spolumajitel kanceláře Radek
Pokorný je dodnes blízký přítel Bohuslava Sobotky a bývá označován za
kmotra, který Sobotku řídí.
Ministerstvo financí, pod hlavičkou
Bohuslava Sobotky, 14. 2. 2006 poslalo Evropské komisi odpověď na její
dotazy, kterou zpracovala kancelář advokáta Pokorného, zástupce Karbon
Investu, přičemž tato odpověď nebyla zcela úplná, respektive nebyla
pravdivá a podle vyjádření advokátní kanceláře vyjadřovala pouze "názor
klienta" - tedy Karbon Investu, jehož zájem samozřejmě byl koupit
státní podíl co nejlevněji
Když si ale Krajský soud v Ostravě při
rozhodování o zániku a rozdělení OKD vyžádal v roce 2006 nový posudek,
znalci z Ernst & Young přišli se zcela jinými čísly. Jmění celého
důlního gigantu ocenili k 31. prosinci 2005 na téměř 52,34 miliardy Kč a
tržní hodnotu samotného podílu státu vyčíslila firma Ernst & Young
na 24 miliard Kč.
Škoda, která státu vznikla, je tedy zřejmě okolo částky 20 miliard Kč.
Celá
transakce působí tak, že Bohuslav Sobotka, případně rovněž další
členové vlády se mohli dohodnout s kupcem, aby prosazoval nejnižší cenu
za OKD, neboli co největší ztrátu a škodu pro stát, který zastupoval.
Kauzou
se údajně zabývá či zabývala policie, ta ovšem podle našich informací
nikoho, ani Bohuslava Sobotku, neobvinila, ačkoliv jeho osobní
odpovědnost a odpovědnost jemu podřízených úředníků vyplývá ze zákona č.
219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních
vztazích, ve znění pozdějších předpisů.
II.
Vzhledem k
výše uvedenému oznamovatel tímto podává oznámení pro podezření ze
spáchání trestného činu na neznámého pachatele a žádá prověření celé
záležitosti a zahájení trestního stíhání.
Tímto oznámením
oznamovatel zejména nabádá, aby orgány činné v trestním řízení
prověřily, zda mohlo dojít ke spáchání trestného činu porušení
povinností při správě cizího majetku, zneužití pravomoci úřední osoby či
jiného trestného činu.
Oznamovatel dále nabádá orgány činné v
trestním řízení, aby zvážily skutečnost, že osoby, které se mohly
nezákonného jednání dopustit, jsou současně představiteli poškozeného –
České republiky. Proto oznamovatel poukazuje na stanovisko Nejvyššího
státního zastupitelství 1 SL 738/2009, sbírky výkladových stanovisek
NSZ, poř. č. 2/2009, a nabádá orgány činné v trestním řízení, aby
zvážily možnost ustanovit České republice opatrovníka.
Oznamovatel
žádá, aby byl o konkrétních krocích orgánů činných v trestním řízení
informován a o výsledku trestního řízení řádně vyrozuměn.