Kromě potřebných legislativních změn, na kterých pracuje současná koaliční vláda, je třeba opětovně nastartovat programy aktivní politiky zaměstnanosti, které jsou mimo jiné zaměřeny i na OZP. V rámci ČR schází ucelený systém rehabilitace a asistence, neexistuje odborné poradenství zaměřené na zahájení podnikání. A to bez ohledu na osobu nezaměstnaného. V rámci demografického vývoje je zřejmé, že scházejí domácí a sousedské sociální služby, že stále není dořešen koncept zaručeného příjmu. Na druhou stranu řada OZP nechce pracovat, ať již z důvodu fyzických či psychických. Přes všechny problémy je však nutno prosazovat, že práce je základním atributem člověka, a to bez ohledu na jeho zdravotní problémy. Dobrým příkladem k začleňování OZP je asistenční centrum pro podporu podnikání žen ve Zlíně, které napomohlo k založení 140 firem.
Přesto, že pracovní rehabilitace je dobře upravená, vlastní realizaci si jednotlivé Úřady práce ještě neosvojily. Východiskem ke zlepšení zaměstnávání OZP by mělo být oddělení sociální a pracovní terapie. Problémem v rámci družstev, zaměstnávající OZP je nedostatečná výše příspěvku v zákoně o zaměstnanosti (§78), protože ta nereflektuje zvýšené náklady zaměstnavatele za zaměstnávání OZP. Problémem doposud je zrušený status osob zdravotně znevýhodněných (novela zákona o zaměstnanosti tohle již řeší) a zrušený status chráněných dílen. Problémem zneužívání příspěvků na zaměstnávání OZP byla nedostatečná kontrola. Nicméně v rámci boje proti tomuto nešvaru bylo přijetí řady úprav, která ve svém důsledku znamenala zvýšení nezaměstnanosti OZP a snížení životní úrovně těchto spoluobčanů.
Vláda pod vedením ČSSD hodlá tyto základní chyby předchozích vlád napravit a zvýšit možnosti zaměstnávání osob se zdravotním postižením.