„Jsem rád, že ministerstvo dalo přednost ochraně životního prostředí. Rozšíření letiště ve Vodochodech významně zasáhne do života desítek tisíc lidí. Proto je důležité, pokud k rozšíření letiště dojde, aby se tak stalo v souladu se zákony,“ komentoval středočeský hejtman Josef Řihák.
Hejtman od začátku nesouhlasil s původně vydaným souhlasným stanoviskem Ministerstva životního prostředí ČR k posouzení vlivů provedení záměru Letiště Vodochody na životní prostředí (tzv. stanovisko EIA) na podzim loňského roku. “Podle názoru Středočeského kraje byla studie EIA chybná. Nepočítala se synergickými vlivy stavby, nezohledňovala, že negativní vlivy, jako hluk, prašnost, velká dopravní zátěž, se sčítají,“ řekl hejtman.
Ministr životního prostředí Richard Brabec na konci dubna 2014 prohlásil, že dříve vydaný posudek EIA přezkoumá. Při přezkumu došlo podle MŽP k odhalení vážných procesních pochybení, například byla nesprávně vyhodnocena hydrologická situace a objevily se chyby v oblasti hlukové zátěže. MŽP stanovisko EIA, která je nezbytnou podmínkou, aby úřady mohly zahájit proces přípravy rozšíření letiště ve Vodochodech, schválilo v říjnu 2013. Vymínilo si přitom 124 podmínek, které jsou nezbytné pro zachování životního prostředí a ochrany obyvatel před hlukem. Ze záměru na rozšiřování letiště měli obavy především starostové okolních obcí kvůli nárůstu hluku, prašnosti a znečištění spodních vod a podali na 40 podnětů na MŽP.
Středočeský kraj vytvořil koncem roku 2013 šestičlennou pracovní skupinu, ve které mají zastoupení čtyři starostové dotčených obcí a dva odborníci ze Středočeského kraje, mezi nimi je také náměstek hejtmana pro oblast životního prostředí Marek Semerád. „V komisi se pravidelně scházíme a jednáme o tom, jak efektivně a legislativní cestou bránit chystanému rozšíření letiště ve Vodochodech,“ doplnil náměstek hejtmana Marek Semerád.