Pokud jde o přípravné třídy, vnímám jejich zřizování jako nutnost řešit nedostatečnou kapacitu mateřských škol v důsledku jejich dřívějšího masivního a nesmyslného rušení. Určeny by měly být dětem se sociálním znevýhodněním, respektive s odkladem školní docházky tak, aby úspěšně zvládly následný nástup do 1.třídy základní školy. Ovšem v případě dostatečného počtu míst v mateřských školách by i tuto úlohy měly plnit právě ony a ne školy základní.
Na druhou stranu uznávám, že je pro dítě vždy lepší, když jeho předškolní příprava proběhne v přípravné třídě základní školy než kdyby prošlo pouhou hlídací službou v dětské skupině.
V žádném případě však nemohu souhlasit s návrhem ministerstva školství rozšířit okruh těch, kdo mohou zřizovat přípravné třídy základních škol o školy církevní a o náboženské společnosti.
Garantem za předškolní vzdělávání by měl být stát, společně s kraji a obcemi. Navíc je v současné době rozšířena možnost navýšení kapacit mateřských škol vyšší finanční podporou obcí ze státního rozpočtu, národního fondu či z evropských fondů. Kromě toho demografický vývoj naznačuje, že v budoucích letech dojde ke snižování počtu dětí v mateřských školách. Rozšiřování okruhu těch, kdo mohou přípravné třídy zřizovat, tak považuji za zcela nadbytečné.
Proto navrhuji, aby zůstal tento paragraf v dosavadním znění, tzn. aby pravomoc zřizovat přípravnou třídu měla obec, svazek obcí nebo kraj. Církve a náboženské společnosti navrhuji z § 47 odst.1 vypustit.