Ve spolupráci s Policií ČR se hlavní město zaměří na kontroly emisí vypouštěných osobními automobily. V přípravě je také vyhláška omezující spalování tuhých paliv v emisně nevyhovujících kotlích, na jejichž výměnu je možné čerpat finanční prostředky z tzv. „kotlíkových dotací“. Praha zároveň připravila informační kampaň, která zlepší povědomí Pražanů o vhodných opatřeních v případě smogu v metropoli.
„V případě vyhlášení smogové situace bude městská hromadná doprava zdarma. Chceme dát jasně najevo, že vzduch v Praze musíme společně chránit. Přispět k tomu může i toto opatření, které nabídne Pražanům další alternativu při cestování po městě,“ uvedl náměstek pro oblast dopravy Adam Scheinherr.
„Je důležité, aby Praha začala u sebe. Proto apelujeme na zaměstnance magistrátu, městské části a příspěvkové organizace hlavního města Prahy, aby v případě vyhlášení smogové situace jezdili automobily pouze v nutných případech,“ uvedl náměstek primátora pro oblast životního prostředí Petr Hlubuček a doplnil: „Dále budeme podporovat výměnu zastaralých zdrojů vytápění a omezíme topení tuhými palivy. Tomu by měla pomoci i připravovaná vyhláška omezující spalování tuhých paliv v nejstarších kotlích.“ Pražané by s výměnou zastaralých kotlů neměli otálet, protože žádat o takzvané kotlíkové dotace lze pouze do konce roku 2020.
Od konce minulého roku začala Praha aktivně spolupracovat s Policií ČR na důkladnějším měření emisí a kontrolách filtrů pevných částic. Po třech měsících jednání zahájil od února magistrát spolu s Policií pilotní systém kontrol. „Po vyhodnocení prvních kontrol budeme postupně zvyšovat jejich počet. Právě odmontované filtry pevných částic dopadají nejškodlivěji na zdraví lidí v hlavním městě - za celou polovinu emisí odpovídá podle studií pouhých pět procent řidičů,“ vysvětlil Hlubuček.
Společně s opatřeními při smogu připravil pražský magistrát také informační kampaň, která stručně vysvětluje lidem, jakých věcí se mají v době, kdy je vyhlášena smogová situace, vyvarovat. „Věřím, že veškerá tato opatření zmírní dopady na zdraví a život obyvatel v hlavním městě,“ popsal Hlubuček a dodal: „Stačí to ale? Rozhodně nestačí. Je potřeba se zaměřit na dlouhodobější opatření na zlepšení ovzduší v Praze. Město zvažuje zavedení nízkoemisní zóny, pro jejíž vznik je nutná úprava nařízení Vlády ČR. Prověříme také zavedení mýta v centru města. Návaznost na pražskou městskou hromadnou dopravu zdarma projednáme i se Středočeským krajem. Začít u sebe ale můžeme hned a bezplatná veřejná doprava je nabídka Pražanům, jak ulevit ovzduší bez otálení.“
Součástí přijatých opatření jsou i doporučení pro společnosti a další organizace zřizované hlavním městem, aby svým zaměstnancům umožnily práci z domova nebo jim doporučily využít městskou hromadnou dopravu. Magistrát hl. m. Prahy také vytvořil stránky, kde mohou lidé pohodlně najít veškeré podrobnosti ke smogové situaci. Informace jsou k dispozici na adrese smog.praha.eu.
Zavedení MHD zdarma by mělo v případě smogové situace stát hlavní město přibližně 5 milionů korun za den.
Tématu dopadů dopravy na ovzduší se letos bude věnovat i dlouhodobá kampaň Čistou stopou Prahou (www.cistoustopou.cz), která je zaměřena na podporu udržitelné dopravy, zejména veřejné hromadné dopravy, bezemisní dopravy (chůze, jízdní kola) a také ekologičtějších způsobů dopravy pomocí motorového vozidla (alternativní pohony, velikost aut) v těch případech, kdy je využití auta nezbytné nebo nejefektivnější. Součástí kampaně je i podpora carsharingu, carpoolingu a dalších alternativ. Účelem je zvýšení povědomí, atraktivity a následně i užívání těchto dostupných a často i levnějších a časově výhodnějších metod přesunů.