Řidiči ale musí rychlost svého vozidla přizpůsobit stavu a povaze vozovky. Podle středočeského hejtmana Miloše Petery si řidiči musí uvědomit, že správce komunikace v zimě může jen zmírňovat rozmary přírody, nikoli zajistit vždy „černou“ silnici.
Středočeská správa a údržba silnic zajišťuje a koordinuje zimní údržbu silnic I., II a III. třídy. Zimní období je podle zákona stanoveno od 1. listopadu do 31. března, kdy dispečink bude nepřetržitě sledovat sjízdnost silnic a vývoj počasí a vysílat do terénu údržbová vozidla. K dispozici bude 253 sypačů s radlicí, 161 traktorů se závěsnou radlicí a 12 sněhových fréz.
Pro kalamitu je sjednána pomoc u zemědělců, stavebních firem a živnostníků, kteří mají nakladače a traktory s radlicí. „Sklady mají dostatečné zásoby posypového materiálu a můžeme říct, že jsme připraveni na rozmary přírody,“ řekl hejtman Petera.
Doba od zjištění špatné sjízdnosti silnice do výjezdu údržbových vozidel nesmí být delší než půl hodiny. Při silném sněžení projede údržbové vozidlo trasu dvakrát. Vozovky se budou ošetřovat především chemickým posypem. V chráněných krajinných oblastech, pásmech zdrojů pitné vody i na málo frekventovaných silnicích se bude používat šetrnější, takzvaný inertní posyp, který ale má menší účinnost.
Průměrné náklady na zimní údržbu silnic II. a III. třídy, které jsou ve středních Čechách dlouhé celkem 8 600 kilometrů, jsou 375 milionů Kč. V loňském roce dosáhly díky mírné zimě 131 milionů Kč. Zimní údržba silnic I. třídy představuje náklady ve výši cca 70 milionů Kč. Nejdražší údržba bývá, když je teplota kolem bodu mrazu a časté drobné sněžení.