„Uhradíme závazky vzniklé bankám, které se podílely a podílejí na profinancování projektů Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje,“ řekl hejtman Miloš Petera.
Cílem je hlavně zabezpečení financování krajského podílu projektů placených z evropských dotací. Týká se rovněž úhrady oprav a údržby mostů a silnic. „Odložené financování oprav krajských komunikací by mělo dosáhnout celkové výše 323 milionů korun,“ konstatoval náměstek hejtmana pro oblast financí Jiří Peřina.
„Peníze na rekonstrukce půjdou do tří kategorií. Na opravy mostů, na zpevnění opěrných zdí či podloží a na homogenizaci komunikací, do kterých jsou ukládány inženýrské sítě. Tato třetí skupina se týká silnic vedoucích přes obec, kde se budují sítě. Investor opravy je po skončení prací povinen uvést vozovku do původního stavu. Pro kraj je v těchto případech výhodné opravit i druhou část vozovky a tím zvýšit kvalitu a životnost povrchu na celé komunikaci. Celkové náklady na tyto opravy činí 79 milionů korun,“ vysvětlil hejtman Miloš Petera.
Druhou kategorií, pro kterou je určeno odložené financování, jsou rekonstrukce mostů. V kraji je na silnicích II. a III. třídy evidováno 1833 mostů. Téměř 18 procent z nich je ve špatném stavu, dalších téměř 5 procent je ve velmi špatném nebo dokonce v havarijním stavu. „Po těchto mostech často vedou linky veřejné autobusové dopravy. Musíme proto co nejdříve zajistit jejich opravu. Podle odhadu činí náklady na nutné rekonstrukce mostů v havarijním a špatném stavu asi 193 milionů korun,“ řekl středočeský hejtman.
Třetí skupinou oprav, na kterou kraj využije odložené financování, je oprava havarijního stavu opěrných zdí či podloží. Komunikace jsou v důsledku takového poškození buď úplně, nebo částečně uzavřeny. „Celkem by opravy těchto havárií měly stát 51 milionů korun,“ doplnil náměstek hejtmana pro oblast financí Jiří Peřina.
„Očekávám, že pomocí odloženého financování oprav komunikací ve středních Čechách vyřešíme největší problémy, které nás v oblasti správy a údržby silnic trápí. V dalších letech chceme na opravy našich silnic opět využívat peníze z evropských fondů. Podle nových pravidel ale bude možné evropské peníze využívat jen na rekonstrukce silnic II. třídy. Na opravy komunikací III. třídy půjdou jen ve zcela výjimečných případech,“ doplnil hejtman Středočeského kraje Miloš Petera.