Od 1. září pak začnou zastavovat vlaky i na pěti nových vlakových zastávkách v oblasti Rudné a Hostivice (Rudná u Prahy zastávka, Chýně, Jinočany, Hostivice-Sadová a Hostivice-U hřbitova) a v souvislosti s tím se zcela změní jízdní řády na tratích Praha – Rudná u Prahy – Beroun a Praha-Smíchov Na Knížecí – Hostivice – Rudná. SŽDC a Středočeský kraj tu společně investovali desítky milionů korun.
Praha-Podbaba
Nová zastávka se nachází přímo u konečné tramvají na Podbabě, vlaky na ní začnou zastavovat úderem čtvrté hodiny ranní v pátek 29. srpna. Zastávka vznikla v rámci stavby Optimalizace trati Praha-Bubeneč – Praha-Holešovice. Zatím začne sloužit cestujícím pouze jedno nástupiště, u kterého zastaví vlaky v obou směrech. Již během prosince tohoto roku pak získá každý směr nástupiště vlastní. Tím bude v tomto úseku téměř hotova stavba koridoru, dokončovací práce budou pokračovat až do jara 2015. Zastávka za zhruba 30 milionů korun je součástí celkové investice do trati mezi Bubenčí a Holešovicemi. Ta dosáhla 931 milionů korun.
Na Podbabě tak vznikne dlouho očekávaný přestupní terminál mezi vlaky a pražskou MHD. Cestující, kteří jedou do Prahy vlakem od Kralup nad Vltavou, se dostanou do centra Dejvic a na metro A o 10 – 15 minut rychleji, než dosud, kdy museli přestupovat na nádraží v Bubenči a čekat na autobus 131.
Oblast Bubenče, kde bylo původní nádraží, bude i nadále obsluhovat autobusová linka 131, která jezdí v ranní špičce každé 4 minuty a odpoledne každých 6 minut. Samotné nádraží provoz zcela neukončí. Osobní železniční doprava sice utichne, nicméně stanice bude nadále fungovat jako výhybna pro křižování vlaků.
Pět nových zastávek v oblasti Rudné a Hostivice
V pondělí 1. září začnou vlaky zastavovat na pěti nových zastávkách v oblasti Rudné a Hostivice a na zdejší tratě vyjedou i nové vlakové spoje, které objednává Středočeský kraj.
- Hostivice-Sadová (linka S65 Praha-Smíchov Na Knížecí – Hostivice – Rudná u Prahy)
- Hostivice-U hřbitova (linka S65 Praha-Smíchov Na Knížecí – Hostivice – Rudná u Prahy)
- Chýně (linka S6 Praha-Smíchov Na Knížecí – Hostivice – Rudná u Prahy)
- Rudná zastávka (linka S6 Praha-Smíchov – Rudná u Prahy – Nučice – Beroun)
- Jinočany (linka S6 Praha-Smíchov – Rudná u Prahy – Nučice – Beroun)
Vlakové zastávky postavila za desítky milionů korun Správa železniční dopravní cesty, přístupové cesty pak zainvestoval Středočeský kraj.
Moderní osvětlená nástupiště jsou navržena s použitím prefabrikátů s protihlukovou úpravou, s výškou nástupní hrany 550 mm. Cestující tak nastupují do vlaků přímo v úrovni podlahy vozů. Nový zastávkový přístřešek je navržen jako betonový v úpravě „antivandal“. Kromě laviček obsahuje i odpadkový koš, osvětlení a vitrínu s informacemi pro cestující. Na nástupišti je instalován i označovač jízdenek (ROPID).
„Nové zastávky na trati z Prahy do Rudné velmi vítám. Umožní lidem, kterých v těchto okrajových částech Prahy rok od roku přibývá, pohodlně cestovat za prací, k lékaři, na nákupy i za zábavou. Středočeský kraj podporuje osobní železniční dopravu, která má nejen staletou tradici, ale i perspektivu dalšího rozvoje. Trať z Prahy do Rudné patří k nejvytíženějším ve středních Čechách. Očekávám, že s novými zastávkami přibydou i další cestující. Na dopravci nyní je, aby tyto své zákazníky vozil bezpečně, pohodlně a také je včas dopravil do cíle cesty,“ řekl hejtman Středočeského kraje Miloš Petera.
„Pevně věříme, že právě projekt těchto příměstských zastávek se může stát tím klíčovým faktorem pro to, aby se železnice stala zajímavou alternativou i pro tisíce cestujících, kteří dosud dojížděli za prací do hlavního města osobními vozy“, řekl při slavnostním představení nových zastávek generální ředitel SŽDC Pavel Surý. „Věřím totiž, že pokud někdo tento způsob dopravy vyzkouší a objeví cestování bez čekání v přecpaných ulicích a stání v každodenních kolonách, pak kouzlu dráhy jistě propadně stejně jako jsem mu už kdysi propadl já“, dodal s úsměvem Surý.
„Zájem obyvatel žijících západně od Prahy o pravidelné dojíždění vlakem do Prahy neustále roste, přestože z tohoto směru je k dispozici kapacitní dálnice a rychlostní silnice,“ říká Alois Kašpar, ředitel Krajského centra osobní dopravy ČD, a dodává: „Zatím co před deseti lety jezdilo z Nučic a Rudné jen kolem desítky vlaků denně, a plně to uspokojilo poptávku po dopravě, dnes zde vypravujeme téměř tři desítky spojů se špičkovým intervalem půl hodiny. Také kapacita a kvalita spojů se zvýšila. Modernizované jednotky Regionova nabízejí čalouněné sedačky, ale také nízkopodlažní část vhodnou pro cestování maminek s kočárky, vozíčkáře nebo seniory.“
Alois Kašpar upozorňuje na další značný potenciál této trasy: „Přesto že se nejedná o hlavní koridorové tratě, mají železniční spojnice z Nučic přes Rudnou u Prahy na Smíchov i trasa spojující Rudnou, Hostivice a zastávku Na Knížecí u stanice metra Anděl, značný potenciál pro další růst počtu cestujících. Jedním z dalších impulsů většího zájmu o vlakové spojení bude současné otevření nových zastávek, které přiblíží cestování vlakem dalším obyvatelům a ušetří jim desítky minut měsíčně strávených na cestě.“
„Vlaky nově zastavují v místech, kde dříve jen projížděly, a železniční spojení se tak výrazně přibližuje hustě obydleným lokalitám. Z řady obcí dojedou nově lidé do Prahy rychleji a navíc nebudou muset tak často přestupovat,“ říká Pavel Procházka, pověřený řízením ROPID.
Na lince S6 z Prahy přes Rudnou u Prahy do Berouna se zcela mění jízdní řád, aby na sebe nové spoje v Rudné navazovaly. Linka S65 z pražské Knížecí do Hostivice bude jezdit stejně často jako dosud, ovšem téměř všechny spoje budou pokračovat z Hostivice dále do Rudné.
Hostivice-Sadová
Zastávka se nachází mezi stanicemi Praha-Zličín a Hostivice, jezdí zde linka S65 z Knížecí do Hostivice a dále do Rudné.
Místním obyvatelům se díky nové zastávce zrychlí především cesta na Smíchov. Na Knížecí k Andělu odsud dojede vlak za 24 minut, do Dejvic se dostanou z této zastávky (s přestupem ve stanici Hostivice) za bezkonkurenčních 21 minut.
Hostivice-U hřbitova
Tato zastávka se nachází mezi stanicí Hostivice a zastávkou Hostivice-Litovice u přejezdu staré karlovarské silnice. Jezdí zde linka S65 z Knížecí do Hostivice a Rudné.
Z této nové zastávky u hostivického hřbitova bude trvat cesta do Dejvic jen 23 minut, na Masarykovo nádraží 33 minut a přímým vlakem Na Knížecí 37 minut. Například do Dejvic se dosud z této oblasti cestovalo spoji Pražské integrované dopravy přibližně 50 minut.
Chýně
Zastávku najdete na okraji Chýně mezi stanicemi Rudná u Prahy a Hostivice-Litovice. I tady jezdí linka S65 a místní získají nové rychlejší spojení především do Dejvic a do centra Prahy.
Trojce jmenovaných zastávek je společnou investicí SŽDC a kraje ve výši zhruba 20 milionů korun.
Cesta vlakem z Chýně do Dejvic trvá nově s jedním přestupem v Hostivici pouze 28 minut (dosavadní cesta autobusy nebo autobusem a metrem trvala zpravidla 50 minut, cesta se tak zrychlí o více než 20 minut). Z Chýně bude nově i velmi rychlé a pohodlné spojení vlakem na Smíchov a do centra města. Na Smíchovské nádraží dojede vlak (s přestupem v Rudné) za 30 minut, Na Knížecí bez přestupu za 42 minut, na Masarykovo nádraží dojede cestující vlakem (s přestupem v Hostivici) za 38 minut.
Rudná zastávka
Nová zastávka se nachází přímo v centru Rudné, jezdí zde vlaky ze Smíchovského nádraží přes Rudnou a Nučice do Berouna (lina S6). Z Rudné se díky nové zastávce výrazně zrychlí hlavně cesta na Smíchov. Vlaky tu jezdí ve špičce v půlhodinovém intervalu.
Z centra Rudné bude nově časová úspora při cestě na Smíchov 8 minut (cesta autobusem a metrem trvá zpravidla 32 minut, vlak jede pouze 24 minut). Zavedením nových vlaků vznikla také velmi rychlá spojení z Nučic a Rudné do Dejvic a nebo na Kladno. Z Rudné na Kladno dojedou cestující vlakem jen za 36 minut, do Dejvic za 35 minut.
Jinočany
Zastávku najdete mezi Rudnou a Zbuzany na lince S 6 Praha-Smíchov – Rudná u Prahy – Nučice – Beroun. Vlaky zde jezdí ve špičce po 30 minutách.
Zastávky jsou společnou investicí SŽDC a kraje ve výší necelých 11 milionů korun.
Z Jinočan dojedou lidé díky nové zastávce na Smíchov o 12 minut rychleji než dosud (cesta autobusem a metrem trvá 30 minut, vlak ujede stejnou trasu za 18 minut) a není třeba přestupovat.
Boom příměstských zastávek pokrčuje
Šesticí zastávek však rozvoj příměstské dopravy v okolí Prahy nekončí. Další budou brzy následovat. Ve výstavbě je už například zastávka na pražském Kačerově. Ta umožní přestup na metro z vlaků jedoucích z Dobříše nebo Čerčan. Stát bude zhruba 17 milionů a hotová by měla být do konce letošního roku. Kačerovská zastávka je součástí přípravy takzvaných tangenciálních linek, které by měly spojovat okrajové části Prahy a doplnit síť městské hromadné dopravy. Uvažuje se o zavedení dopravy ve zhuštěném intervalu, který by odpovídal městské dopravě, na tratích z Radotína do Vysočan přes Smíchov a Vršovice, z Hostivaře do Holešovic přes Libeň, z Vysočan do Hostivaře přes Malešice a z Radotína do Běchovic právě přes Kačerov.
V rámci stavby Praha-Hostivař - Praha hl. n., která se bude realizovat v rámci nového rozpočtového období (OPD2), jsou připravovány i zastávky Praha-Zahradní Město a Eden. Výhledově do tří let by měly zastávky vzniknout v rámci modernizace železničního napojení na čtvrtý tranzitní železniční koridor.
Nová zastávka dále vznikne v rámci pražské železnice i v Běchovicích. Ta by měla stát blíže centru Běchovic, zatímco nynější je na jejich okraji. Náklady na její vybudování jsou odhadovány na zhruba 35 milionů korun. Praha zvažuje také novou zastávku v Rajské zahradě, druhou zastávku v Chýni nebo na pražském Výstavišti.