Arnika: Tragickým následkům dopravních nehod nejlépe zabrání prevence, nikoliv plošné kácení stromů

09.03.2019 10:40 | Zprávy

V roce 2018 došlo na silnicích ke 104 764 dopravním nehodám. Nárazem do stromu skončilo 2565 nehod[i], což jsou 2 % všech případů. Kolize se stromem si vyžádaly 73 obětí. Podle policejních statistik[ii] nehody způsobují především samotní řidiči nepřizpůsobením jízdy stavu vozovky, vjetím do protisměru nebo nevěnování se řízení vozidla.

Arnika: Tragickým následkům dopravních nehod nejlépe zabrání prevence, nikoliv plošné kácení stromů
Foto: Richard Beneš
Popisek: Arnika

Statistiky ani odborné studie nepotvrdily vztah mezi vysokou mírou nehodovosti a existencí pevných překážek, za které jsou považovány také stromy. Namísto kácení cenných stromů se tragickým koncům nehod dá předejít daleko efektivněji umístěním dopravního značení, snížením rychlosti, reflexními nátěry nebo instalací svodidel[iii].

Dopravní nehody nejčastěji končí srážkou s jedoucím vozidlem (24 %), dále se zaparkovaným vozidlem (22 %) a teprve pak následuje náraz do pevné překážky (21 %), kterou kromě stromů tvoří také pouliční lampy, betonové sloupky, domy, mostní pilíře nebo skály.

Při haváriích v roce 2018 přišlo o život 565 osob. Nejvíce tragických případů (47 %) má na svědomí vzájemná srážka jedoucích vozidel, přes 20 % obětí si vyžádaly srážky s chodcem. Nárazem do stromu přišlo o život 73 lidí (12 %).

Z dlouhodobých zkušeností vyplývá, že plošné vykácení stromů u silnic problém neřeší. Odborné studie[iv], [v] naopak prokázaly pozitivní vliv stromů kolem cest na bezpečnost jízdy. Stromy nutí řidiče zpomalit, zatímco na vozovce bez stromů jezdí rychleji a ohrožují tím nejen sebe, ale i ostatní řidiče.

K bezpečnější jízdě a dodržování pravidel řidiče usměrní dopravní značení, reflexní nátěry či odrazky na kmenech. Počty nehod pomáhají snižovat svodidla v rizikových místech, výsadba stromů v bezpečné vzdálenosti od vozovky a navíc správná výuka v autoškole. Ke kácení stromů z bezpečnostních důvodů by mělo docházet jen v případech, kdy stromy svým zdravotním stavem bezprostředně ohrožují zdraví lidí nebo majetek anebo pokud brání řidičům ve výhledu.

„Volání zástupců některých institucí po plošném kácení je velmi krátkozraké a především neřeší příčiny dopravních nehod. Zajistit bezpečný provoz s ohledem na funkční a zdravou krajinu vyžaduje soustavnou spolupráci odborníků napříč obory, čas a hlavně jejich ochotu. Díky naší účasti na záchraně historické aleje v Radkově však víme, že to jde[vi],“ říká Marcela Klemensová, vedoucí kampaně Zachraňme stromy z Arniky.

Arnika pomáhá zvyšovat bezpečnost silničního provozu natíráním kmenů reflexní barvou. Spolek s dobrovolníky loni ošetřil devátou alej podél silnice, tentokrát šlo o alej v Čenkově[vii].

Kácením stromů u silnic dochází k narušení funkcí a přínosů zdravé krajiny, ze kterých čerpá i člověk. Na vozovkách a v jejich okolí pak dochází k nárůstu prašnosti a hlučnosti a zvyšují se negativní dopady extrémních projevů počasí. Navíc klesá atraktivita lokalit pro bydlení, což ovlivňuje ceny nemovitostí. Všechny tyto změny v krajině pak mají nežádoucí vliv na zdraví a psychiku obyvatel.

Poznámky:
[i] Bilance kolizí se stromem v roce 2018 ZDE
[ii] Statistiky nehodovosti Policie ČR v roce 2018 ZDE
[iii] Jak zvýšit bezpečnost na silnicích ZDE
[iv] Americká studie prokázala pozitivní vliv alejí na bezpečnost řidičů. Ulice lemované alejemi byly vnímány jako bezpečnější jak v městských, tak v předměstských podmínkách. V předměstských prostředích se stromy byla zaznamenána významně nižší rychlost jízdy. Více ZDE
[v] Francouzská studie dokládá, že neexistuje spojitost mezi počtem smrtelných nehod a hustotou alejí. Aleje mnohem lépe než dopravní značky indikují zatáčky, křižovatky či vjezdy k aglomeracím. Zvyšují také možnost předvídat, kterým směrem silnice povede dále v krajině a to nejen za běžných podmínek, ale také v mlze, při sněžení či v noci. Více ZDE
[vi] Alej v Radkově zdobí 18 mladých lip. Na její záchraně se podílela také Arnika (ZDE)
[vii] Stromy podél silnice u Čenkova mají bílé pruhy. Průjezd mladou alejí na Táborsku je bezpečnější (ZDE)

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ivan Adamec byl položen dotaz

Souhlasíte s tím, že dopravní infrastruktura je páteří ekonomiky?

A co mě zajímá ze všeho nejvíc je, proč se u nás stavby nových úseků dálnic, ale i třeba opravy silnic tak vlečou? Je jedno, kdo je u vlády, ten problém trvá už roky. I třeba sousední Polsko je na tom líp a myslím, že jsou na tom líp min všechny státy EU nebo minimálně na tom není žádný hůř.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ombudsman: Sociální pracovnici hrozilo, že přijde o práci. Pomohli jsme jí

20:11 Ombudsman: Sociální pracovnici hrozilo, že přijde o práci. Pomohli jsme jí

Krajský úřad odmítl uznat odbornou způsobilost pracovnici v sociálních službách, ačkoli ji měla. Zam…