Česká pošta: Datové schránky slaví výročí zavedením důležitých novinek

08.07.2012 15:20 | Zprávy

Méně papírování, bezpečnější a pohodlnější komunikace, ušetřené desítky milionů i množství cest na úřady či na poštu. To jsou jen některé benefity, které úřadům, firmám i domácnostem přinesly datové schránky.

Česká pošta: Datové schránky slaví výročí zavedením důležitých novinek
Foto: Archiv
Popisek: Česká pošta

1. července 2012 je to přesně tři roky od chvíle, kdy Ministerstvo vnitra jako správce a Česká pošta jako provozovatel spustily unikátní způsob komunikace veřejnosti, firem či podnikatelů se státní správou a naopak. Za tu dobu ušetřili uživatelé díky bezplatným datovým zprávám bezmála dvě a čtvrt miliardy Kč. Komunikace přes datové schránky je totiž pro uživatele zdarma. Veškeré náklady na provoz platí stát z rozpočtu, jednak ve formě paušálního poplatku a jednak ve formě poplatku za odeslanou zprávu, který se postupně snížil z původních 15,- Kč na současných 11,70 Kč bez DPH.

K výročí tří let provozu spouští datové schránky další z řady novinek, které uživatelům ulehčí život. Od 1. července totiž Ministerstvo vnitra dle zákona o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů aktivuje speciální profesní datové schránky advokátů a daňových poradců. Orgány veřejné moci jim tak budou muset zasílat korespondenci výhradně datovou schránkou. Tato změna přinese méně papírování, více elektronizace a tedy i ušetří čas i peníze jak oběma profesím, tak i těm, kteří s nimi budou komunikovat.

Díky profesní datové schránce pak daňová správa jednoznačně identifikuje datovou schránku daňového poradce, čímž bude naprosto jednoznačné, kam daňovým poradcům doručovat v daňovém řízení věci jejich klientů. Ministerstvo vnitra např. daňovým poradcům umožnilo zejména s ohledem na komunikaci s finančními orgány vyzkoušet si práci s profesní datovou schránkou ještě před zavedením povinnosti. Podobně budou moci soudy snadněji identifikovat datové schránky advokátů, mj. i podle jejich evidenčního čísla.

Se začínajícími letními prázdninami však nejde o jedinou pozitivní změnu. Lidé i firmy, o nichž budou vedeny údaje v základních registrech, mají právo na informaci, kdo a za jakým účelem se na jejich údaje v základních registrech dotazoval či je měnil. O výpis s těmito údaji mohou požádat na jakékoliv pobočce Czech POINTu. Pokud však mají zřízenu datovou schránku, přijde jim tato informace zdarma jednou ročně automaticky datovou zprávou.

V poslední fázi testování je nová, modernější, bezpečnější a přehlednější podoba přístupového portálu www.mojedatovaschranka.cz. S jejím nasazením do ostrého provozu se počítá během léta. Nejviditelnější změnou pro uživatele bude potom možnost vytvářet a prohlížet datové zprávy bez nutnosti instalace jakéhokoliv doplňku, pouze s běžným webovým prohlížečem.

Výhody datových schránek – úřadování z domova

Uživatelé datových schránek totiž nemusí svůj volný čas organizovat podle úředních hodin státních orgánů ani podle otevírací doby poštovní pobočky. Záleží jen na nich, zda a kdy odešlou či přijmou důležitou úřední korespondenci ze svého počítače či mobilního telefonu, a to třeba o půlnoci z pohodlí svého obývacího pokoje, či z notebooku na dovolené u moře.

Systém od svého spuštění funguje po celou dobu bez problémů, zvládá maximální zátěž a poskytuje všechny požadované funkce. Jejich počet se navíc neustále rozšiřuje a nabízí stále větší komfort. Uživatel si např. už může nastavit obsluhu své schránky individuálně dle svých potřeb. Může filtrovat a třídit datové zprávy, zvolit si míru zabezpečení, nastavit si neomezenou platnost hesla, podávat faktury nebo daňové přiznání.

Datové schránky v číslech:

uživatelé odeslali k 24. červnu 2012 přes 85 milionů datových zpráv,
díky datovým schránkám ušetřili skoro dvě a čtvrt miliardy korun,
datovou schránku má 472 tisíc orgánů veřejné moci, právnických osob, fyzických osob a podnikajících fyzických osob,
denně odešlou uživatelé až 200 tisíc zpráv, měsíčně téměř čtyři miliony,
průměrná úspěšnost doručení přihlášením je přes 97 % a neustále roste.

O Informačním systému datových schránek:

Datové schránky jsou elektronické úložiště určené ke vzájemné úřední komunikaci občanů i firem se státem, ke komunikaci občanů i firem mezi sebou a mezi orgány veřejné moci. Datovou schránku mají ze zákona zřízenou orgány veřejné moci a právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku. Živnostníci nebo fyzické osoby si mohou o její zřízení požádat. Nově také advokáti a daňoví poradci.

Absolutní počet odeslaných zpráv spolu s téměř maximálním počtem zpráv aktivně vyzvednutých dokazuje, že naprostá většina uživatelů nemá s jejich obsluhou problémy, schránky pravidelně využívá.

Správcem Informačního systému datových schránek je Ministerstvo vnitra, provozovatelem Česká pošta.

Mgr. Pavel Novák
ředitel odboru tisku a PR MV

Mgr. Marta Selicharová
tisková mluvčí České pošty s.p.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Český statistický úřad: Výdaje na příspěvek na bydlení vzrostly loni na dvojnásobek

11:27 Český statistický úřad: Výdaje na příspěvek na bydlení vzrostly loni na dvojnásobek

V roce 2023 se v Česku na příspěvek na bydlení z dávek státní sociální podpory vyplatilo 17,9 miliar…