1. července 2012 je to přesně tři roky od chvíle, kdy Ministerstvo vnitra jako správce a Česká pošta jako provozovatel spustily unikátní způsob komunikace veřejnosti, firem či podnikatelů se státní správou a naopak. Za tu dobu ušetřili uživatelé díky bezplatným datovým zprávám bezmála dvě a čtvrt miliardy Kč. Komunikace přes datové schránky je totiž pro uživatele zdarma. Veškeré náklady na provoz platí stát z rozpočtu, jednak ve formě paušálního poplatku a jednak ve formě poplatku za odeslanou zprávu, který se postupně snížil z původních 15,- Kč na současných 11,70 Kč bez DPH.
K výročí tří let provozu spouští datové schránky další z řady novinek, které uživatelům ulehčí život. Od 1. července totiž Ministerstvo vnitra dle zákona o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů aktivuje speciální profesní datové schránky advokátů a daňových poradců. Orgány veřejné moci jim tak budou muset zasílat korespondenci výhradně datovou schránkou. Tato změna přinese méně papírování, více elektronizace a tedy i ušetří čas i peníze jak oběma profesím, tak i těm, kteří s nimi budou komunikovat.
Díky profesní datové schránce pak daňová správa jednoznačně identifikuje datovou schránku daňového poradce, čímž bude naprosto jednoznačné, kam daňovým poradcům doručovat v daňovém řízení věci jejich klientů. Ministerstvo vnitra např. daňovým poradcům umožnilo zejména s ohledem na komunikaci s finančními orgány vyzkoušet si práci s profesní datovou schránkou ještě před zavedením povinnosti. Podobně budou moci soudy snadněji identifikovat datové schránky advokátů, mj. i podle jejich evidenčního čísla.
Se začínajícími letními prázdninami však nejde o jedinou pozitivní změnu. Lidé i firmy, o nichž budou vedeny údaje v základních registrech, mají právo na informaci, kdo a za jakým účelem se na jejich údaje v základních registrech dotazoval či je měnil. O výpis s těmito údaji mohou požádat na jakékoliv pobočce Czech POINTu. Pokud však mají zřízenu datovou schránku, přijde jim tato informace zdarma jednou ročně automaticky datovou zprávou.
V poslední fázi testování je nová, modernější, bezpečnější a přehlednější podoba přístupového portálu www.mojedatovaschranka.cz. S jejím nasazením do ostrého provozu se počítá během léta. Nejviditelnější změnou pro uživatele bude potom možnost vytvářet a prohlížet datové zprávy bez nutnosti instalace jakéhokoliv doplňku, pouze s běžným webovým prohlížečem.
Výhody datových schránek – úřadování z domova
Uživatelé datových schránek totiž nemusí svůj volný čas organizovat podle úředních hodin státních orgánů ani podle otevírací doby poštovní pobočky. Záleží jen na nich, zda a kdy odešlou či přijmou důležitou úřední korespondenci ze svého počítače či mobilního telefonu, a to třeba o půlnoci z pohodlí svého obývacího pokoje, či z notebooku na dovolené u moře.
Systém od svého spuštění funguje po celou dobu bez problémů, zvládá maximální zátěž a poskytuje všechny požadované funkce. Jejich počet se navíc neustále rozšiřuje a nabízí stále větší komfort. Uživatel si např. už může nastavit obsluhu své schránky individuálně dle svých potřeb. Může filtrovat a třídit datové zprávy, zvolit si míru zabezpečení, nastavit si neomezenou platnost hesla, podávat faktury nebo daňové přiznání.
Datové schránky v číslech:
uživatelé odeslali k 24. červnu 2012 přes 85 milionů datových zpráv,
díky datovým schránkám ušetřili skoro dvě a čtvrt miliardy korun,
datovou schránku má 472 tisíc orgánů veřejné moci, právnických osob, fyzických osob a podnikajících fyzických osob,
denně odešlou uživatelé až 200 tisíc zpráv, měsíčně téměř čtyři miliony,
průměrná úspěšnost doručení přihlášením je přes 97 % a neustále roste.
O Informačním systému datových schránek:
Datové schránky jsou elektronické úložiště určené ke vzájemné úřední komunikaci občanů i firem se státem, ke komunikaci občanů i firem mezi sebou a mezi orgány veřejné moci. Datovou schránku mají ze zákona zřízenou orgány veřejné moci a právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku. Živnostníci nebo fyzické osoby si mohou o její zřízení požádat. Nově také advokáti a daňoví poradci.
Absolutní počet odeslaných zpráv spolu s téměř maximálním počtem zpráv aktivně vyzvednutých dokazuje, že naprostá většina uživatelů nemá s jejich obsluhou problémy, schránky pravidelně využívá.
Správcem Informačního systému datových schránek je Ministerstvo vnitra, provozovatelem Česká pošta.
Mgr. Pavel Novák
ředitel odboru tisku a PR MV
Mgr. Marta Selicharová
tisková mluvčí České pošty s.p.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva