Polorobotický, počítačem řízený stroj umí ohýbat všechny v současnosti používané kolejnice, včetně těch s vysokou tvrdostí a širokou stojinou, rovnat jejich výškové i stranové deformity, a jako jeden z mála také torzní zkroucení. Oproti doposud používané technologii je až o 25 % efektivnější, což umožní zvýšit objem zakázek i tržeb společnosti.
Předností nového ohýbacího stroje je, že dokáže vyvinout 2x větší tlak než dosavadní technologie, čímž spolehlivě zajistí optimální ohýbání kolejnic dle požadavků zákazníků a do budoucna umožní výrobu kolejových oblouků z nových materiálů s větší tvrdostí a pevností jako např. Hardox či Dillidur nebo profilů se zvýšeným průřezem. Celý proces výroby je řízen počítačem v polorobotickém režimu a průběžně kontrolován laserovým měřením. Lze si v něm navolit až stovku parametrů a kroků, podle kterých pak stroj vyrobí požadovanou kolejnici přesně na míru a současně opraví výškové, stranové i torzní deformity.
„S trochou nadsázky to lze přirovnat k palubnímu počítači letadla, do kterého zadáte všechny požadované parametry k letu, odstartujete, necháte řídit autopilota a kontrolujete, jestli vše běží, jak má. Ušetříme tím velké množství nejtěžší manuální práce,“ srovnává Pavel Šertler, technický ředitel Pražské strojírny, a. s. technologický pokrok nového stroje s dosavadními postupy.
Pražská strojírna plánovala nákup nové ohýbačky kolejnic ve svém strategickém plánu investic pro rok 2018. Švýcarský výrobce Stierli-Bieger vzešel z výběrového řízení. Plánovanou cenu nákupu a instalace stroje se povedlo z původních 13 mil. Kč snížit na 11,7 mil. Kč. Samotná výroba zařízení trvala šest měsíců. Stroj váží 17 tun a na jeho instalaci musel být použit speciální jeřáb.
„Společnost Stierli-Bieger AG je jedničkou na trhu v ohýbacích a rovnacích strojích a tento stroj je v dnešní době absolutní špičkou ve svém oboru. Byly zatím vyrobeny pouze 4 kusy těch, které umí narovnávat také torzní deformity kolejnic vzniklé při jejich ohybu, jeden z nich je u nás,“ uvedl Robert Masarovič, předseda představenstva a generální ředitel Pražské strojírny, a. s. a dodal: „Ohýbání kolejnic je jednou z našich stěžejních činností. Bez efektivní a moderní technologie bychom nemohli držet krok s požadavky zákazníků a nabídkou konkurence. Jsem rád, že nám nový stroj umožní zlepšit efektivitu výroby, navýšit objem zakázek a expandovat. Návratnost investice předpokládáme do 5 let.“
Dosavadní ohýbačka GEMAR z roku 1969 projde generální opravou a repasováním, a bude sloužit jako technologická a kapacitní záloha během revizí či povinných odstávek nového švýcarského stroje.
Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s., je největším dopravcem zajišťujícím městskou hromadnou dopravu v České republice. Obsluhuje celkem 141 autobusových linek, dále 25 denních a 9 nočních tramvajových linek a 3 linky metra. K 1. 1. 2019 bylo ve vlastnictví společnosti 1 162 autobusů, 865 tramvajových vozů a 730 vozidel metra. Společnost ročně přepraví více než miliardu osob a ujede více než 180 mil. kilometrů. Podnik má k 1. 1. 2019 celkem 10 930 zaměstnanců, z toho 4 265 tvoří řidiči MHD. Jediným akcionářem Dopravního podniku je hlavní město Praha, množství dopravních spojů a zadání pro jízdní řády v Praze určuje společnost ROPID (Regionální organizátor Pražské integrované dopravy). Více informací o Dopravním podniku naleznete rovněž ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva