Linka slouží jako první, trvale dostupná krizová pomoc pro osoby nacházející se v obtížné životní situaci. Tým odborníků Linky důvěry nepřetržitě sedm dní v týdnu umožňuje volajícím mnohdy získat jen odstup či náhled, prvotní orientaci v tíživém stavu, popřípadě je nasměruje na další možné formy pomoci.
Jako svou příspěvkovou organizaci linku plně financuje Moravskoslezský kraj, a to z prostředků státní dotace i samotného krajského rozpočtu. Pro letošní rok počítá s více než 1,5milionovými náklady na její provoz.
„Naši pracovníci zvedli za těch dvacet let telefon přibližně 34tisíckrát. Lidé se na nás obracejí s nejrůznějšími problémy od finančních, pracovních, přes vztahové doma či v práci, zdravotní potíže své i blízkých, kdy se cítí být hodně sami, až po pocity, že jejich situace není řešitelná jinak než sebevraždou. Většinou si volající potřebují o své situaci promluvit s někým, kdo jim bude naslouchat, nebude je hodnotit, dá jim kompetentní zpětnou vazbu, a společně vymyslí nějakou variantu, jak se z dané situace dostat, jak ji lépe snášet, kam se obrátit o další pomoc,“ uvedla vedoucí Linky důvěry Karviná Blanka Falcníková.
Dodala, že na karvinské lince důvěry pracují odborníci vyškolení v krizové intervenci. „Jsou to externí pracovníci sloužící v nepřetržitém provozu, kteří jsou základní profesí psychologové, psychoterapeuti, sociální pracovníci, speciální pedagogové. V týmu je nás celkem osmnáct,“ upřesnila Blanka Falcníková s tím, že problémy lidí, které se na lince řeší, jsou podobné těm před dvaceti lety, počet volajících ale roste.
„V určitých obdobích se i na Lince důvěry ve větší míře objevují ty problémy, které hýbou společností - výkyvy v zaměstnanosti, problematika závislostí, zejména například gamblerství, nezvládání finanční situace spojené se zadlužeností. Vztahová problematika se objevuje stále, stejně tak mezi partnery, jako mezi rodiči a dětmi, volající ale také řeší vztahy v zaměstnání. Postupem let zjišťujeme, že se zvyšuje podíl volajících mužů, kteří se chtějí svěřit se svým problémem a pomoci ho řešit,“ vysvětlila vedoucí Linky důvěry Karviná Blanka Falcníková.
Linka důvěry (LD) Karviná:
Pracoviště LD deklaruje a zaručuje klientům naprostou anonymitu, důvěrné a bezpečné prostředí. Délka kontaktů je různá, nejčastěji trvají hovory do 30 minut, výjimečně překračují 60 minut.
Počet klientů – v roce 2014 bylo anonymním evidenčním systémem Linky důvěry Karviná zaznamenáno 1908 kontaktů, z nichž téměř 91 procent (1731) odpovídalo poslání pracoviště, tedy poskytnutá služba byla volajícími čerpána - hovory, podané informace, mlčení, testovací hovor, profesní kontakty. V roce 2013 to bylo 1352 kontaktů.
Muži a ženy - v posledních letech se mění poměr žen a mužů, kteří využívají služeb LD, počet mužů se pomalu zvyšuje. V roce 2014 tvořily ženy zhruba 58,4 procent klientů (1011), proti 720 volajícím mužům (41,6 %).
Věk volajících - mezi klienty LD byla v roce 2014 nejvíce zastoupena věková skupina 30 - 39 let (cca 24,6 %). Naopak nejméně je zastoupena klientela dětí, mladistvých a mladých dospělých do 19 let (pouze 3,9 %).
Dny a čas volání - v roce 2014 telefonovali lidé na linku důvěry nejčastěji v pátek a v neděli. Mezi nejvytíženější denní doby patří na LD Karviná 19. - 22. hodina, dále pak 13 – 14 hodina a 16 – 17 hodina.
Délka hovorů - v souvislosti s délkou hovorů zhruba 63 procent kontaktů není delších než 10 minut, spadají sem i kontakty, kdy klient službu nevyužije (zneužití, omyl, zavěšení, zazvonění) a rovněž hovory informativního či profesního charakteru. Přibližně 26 procent kontaktů (poskytnutí služby LD) trvá 11 až 30 minut, více než 10 procent hovorů je delších než 30 minut.
Pro klienty: Linka důvěry: 596 318 080, 777 499 650, skype: linka.duvery.karvina
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva