Karvinská linka důvěry má dvacet let, počet klientů roste

26.06.2015 9:31 | Zprávy

Linka důvěry Karviná - jedno z pracovišť příspěvkové organizace Moravskoslezského kraje Centra psychologické pomoci – slaví 20 let své existence.

Karvinská linka důvěry má dvacet let, počet klientů roste
Foto: Hans Štembera
Popisek: Telefon, ilustrační foto

Linka slouží jako první, trvale dostupná krizová pomoc pro osoby nacházející se v obtížné životní situaci. Tým odborníků Linky důvěry nepřetržitě sedm dní v týdnu umožňuje volajícím mnohdy získat jen odstup či náhled, prvotní orientaci v tíživém stavu, popřípadě je nasměruje na další možné formy pomoci.  

Jako svou příspěvkovou organizaci linku plně financuje Moravskoslezský kraj, a to z prostředků státní dotace i samotného krajského rozpočtu. Pro letošní rok počítá s více než 1,5milionovými náklady na její provoz.

„Naši pracovníci zvedli za těch dvacet let telefon přibližně 34tisíckrát. Lidé se na nás obracejí s nejrůznějšími problémy od finančních, pracovních, přes vztahové doma či v práci, zdravotní potíže své i blízkých, kdy se cítí být hodně sami, až po pocity, že jejich situace není řešitelná jinak než sebevraždou. Většinou si volající potřebují o své situaci promluvit s někým, kdo jim bude naslouchat, nebude je hodnotit, dá jim kompetentní zpětnou vazbu, a společně vymyslí nějakou variantu, jak se z dané situace dostat, jak ji lépe snášet, kam se obrátit o další pomoc,“ uvedla vedoucí Linky důvěry Karviná Blanka Falcníková.

Dodala, že na karvinské lince důvěry pracují odborníci vyškolení v krizové intervenci. „Jsou to externí pracovníci sloužící v nepřetržitém provozu, kteří jsou základní profesí psychologové, psychoterapeuti, sociální pracovníci, speciální pedagogové. V týmu je nás celkem osmnáct,“ upřesnila Blanka Falcníková s tím, že problémy lidí, které se na lince řeší, jsou podobné těm před dvaceti lety, počet volajících ale roste.

„V určitých obdobích se i na Lince důvěry ve větší míře objevují ty problémy, které hýbou společností - výkyvy v zaměstnanosti, problematika závislostí, zejména například gamblerství, nezvládání finanční situace spojené se zadlužeností. Vztahová problematika se objevuje stále, stejně tak mezi partnery, jako mezi rodiči a dětmi, volající ale také řeší vztahy v zaměstnání. Postupem let zjišťujeme, že se zvyšuje podíl volajících mužů, kteří se chtějí svěřit se svým problémem a pomoci ho řešit,“ vysvětlila vedoucí Linky důvěry Karviná Blanka Falcníková.

Linka důvěry (LD) Karviná:

Pracoviště LD deklaruje a zaručuje klientům naprostou anonymitu, důvěrné a bezpečné prostředí. Délka kontaktů je různá, nejčastěji trvají hovory do 30 minut, výjimečně překračují 60 minut.

Počet klientů – v roce 2014 bylo anonymním evidenčním systémem Linky důvěry Karviná zaznamenáno 1908 kontaktů, z nichž téměř 91 procent (1731) odpovídalo poslání pracoviště, tedy poskytnutá služba byla volajícími čerpána - hovory, podané informace, mlčení, testovací hovor, profesní kontakty. V roce 2013 to bylo 1352 kontaktů.

Muži a ženy - v posledních letech se mění poměr žen a mužů, kteří využívají služeb LD, počet mužů se pomalu zvyšuje. V roce 2014 tvořily ženy zhruba 58,4 procent klientů (1011), proti 720 volajícím mužům (41,6 %).

Věk volajících - mezi klienty LD byla v roce 2014 nejvíce zastoupena věková skupina 30 - 39 let (cca 24,6 %). Naopak nejméně je zastoupena klientela dětí, mladistvých a mladých dospělých do 19 let (pouze 3,9 %).

Dny a čas volání  - v roce 2014 telefonovali lidé na linku důvěry nejčastěji v pátek a v neděli. Mezi nejvytíženější denní doby patří na LD Karviná 19. - 22. hodina, dále pak 13 – 14 hodina a 16 – 17 hodina.

Délka hovorů - v souvislosti s délkou hovorů zhruba 63 procent kontaktů není delších než 10 minut, spadají sem i kontakty, kdy klient službu nevyužije (zneužití, omyl, zavěšení, zazvonění) a rovněž hovory informativního či profesního charakteru. Přibližně 26 procent kontaktů (poskytnutí služby LD) trvá 11 až 30 minut, více než 10 procent hovorů je delších než 30 minut.

Pro klienty: Linka důvěry: 596 318 080, 777 499 650, skype: linka.duvery.karvina

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: Největší česká síť veřejných dobíjecích stojanů pro elektroauta má sto ultrarychlých stojanů

19:11 ČEZ: Největší česká síť veřejných dobíjecích stojanů pro elektroauta má sto ultrarychlých stojanů

ČEZ za letošní rok postavil 55 ultrarychlých stojanů, a jejich počet tak zdvojnásobil. Stou ultraryc…