Ministerstvo dopravy: Úprava zákonů pro taxislužby - méně regulací a smluvní přeprava bez majáčku

22.03.2018 11:58 | Zprávy

Piráti se zúčastnili politického jednání k aktualizaci zákonů pro taxislužby Uber, Taxify, Liftago a další. Jednání vedl ministr Dan Ťok, přítomní byli i zástupci téměř všech stran zastoupených ve Sněmovně.

Ministerstvo dopravy: Úprava zákonů pro taxislužby - méně regulací a smluvní přeprava bez majáčku
Foto: Hans Štembera
Popisek: Hodinový protest řidičů čtyř pražských dispečinků taxislužeb jízdou kolem budovy magistrátu. Chtěli hlavní město přimět, aby plně využívalo možnosti postihu řidičů, kteří jezdí pro alternativní přepravce typu Uber a Taxify

 „Strany se shodují na nutnosti liberalizace taxislužby a zavedení regulace pro zprostředkovatele jako jsou digitální platformy. Hlavním cílem změn je zjednodušit existující legislativu. Jednání s ministrem Ťokem vedlo ke shodě na obsahu nových zákonů, které konečně zavedou moderní pravidla,” říká předseda poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek.

Všichni řidiči by měli nově splňovat podmínky:
pracovní povolení v ČR,
praxe s řidičským průkazem 3 roky,
schopnost dorozumět se se zákazníky a státními orgány,
pojištění odpovědnosti kvůli bezpečnosti cestujícího a
jejich vozidlo by muselo splňovat zákonné požadavky např. na stáří.

Podle dohody by mělo dojít k rozdělení na dva typy taxislužby, a to podle toho, zda vozidlo bude vybaveno majáčkem a bude moci zastavovat lidem na ulici na znamení či nikoliv.

Taxi bez majáčku má být v režimu smluvní přepravy, kterou zná zákon již dnes a která bude použitelná i pro služby jako je Uber, Taxify nebo Liftago. V tomto případě by měly být zrušeny zkoušky z místopisu a cena bude dojednána předem, takže by riziko například zdržení v koloně nesl dopravce. U tohoto druhu přepravy bez majáčku by nemělo být možné stavět lidem na znamení na ulici.

Taxi s majáčkem by mělo mít i nadále právo na zvláštní jízdní pruhy a stanoviště a současně bude zrušena cenová regulace s výjimkou případů, kdy taxi zastavuje člověku na ulici na znamení. Pro taxi s majáčkem by patrně obec měla nadále zmocnění stanovit zkoušky z místopisu. Cena by měla být stanovena podle taxametru, takže v případě kolony by riziko nesl cestující a bylo by mu účtováno čekání podle taxametru.   

Zprostředkovatelé by měli žádat při splněných podmínkách Ministerstvo vnitra ČR o vydání povolení a v případě porušení povinností by jim bylo možné povolení odejmout. Česko by tak podobně jako Londýn mělo efektivní páky na Uber. Ten by také měl povinnost poskytovat výdaje finanční správě, a to po anonymizaci dat zákazníků a měl by udržovat aktuální databázi řidičů, kteří mají potřebná oprávnění.

Na problémové případy taxislužby myslí zvýšení kauce v případě přestupku ze 100 000 Kč na 250 000 Kč, které řeší malou vymahatelnost práva u několika problémových taxikářů, např. na pražském magistrátu.  

Podle závěrů jednání by měl ministr Ťok připravit vládní návrh zákona, který půjde do mezirezortního připomínkovacího řízení a o kterém bude rozhodovat Poslanecká sněmovna PČR.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Co myslíte, že bude nyní s Ukrajinou?

Trump přeci dávno deklaroval, že pomoc Ukrajině omezí. Myslíte, že má Ukrajina bez USA šanci Putinovi vzdorovat? Že EU dokáže pomoc ze strany USA nahradit? Podle mě je toto začátek konce Ukrajiny-bohužel. PS: Myslíte, že se Trupmovi podaří konflikt ukončit, čímž se před volbami chvástal? A proč se o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Český statistický úřad: Výdaje na příspěvek na bydlení vzrostly loni na dvojnásobek

11:27 Český statistický úřad: Výdaje na příspěvek na bydlení vzrostly loni na dvojnásobek

V roce 2023 se v Česku na příspěvek na bydlení z dávek státní sociální podpory vyplatilo 17,9 miliar…