Nad těmito a dalšími otázkami diskutovali účastníci a účastnice konference „Sběrem dat ke spravedlivému vzdělávání”, kterou pořádal Jiří Dienstbier, ministr pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu a Nadace Open Society Fund Praha tento týden v Hrzánském paláci v Praze.
„Školství a vzdělávání patří k oblastem, ve kterých přetrvávají vysoké vzdělanostní nerovnosti. Ve svém důsledku jsou to právě statistická data, která mohou podat více méně skutečný obraz o rozsahu diskriminačního jednání v dané společnosti. Mohou sloužit jako argumentační nástroj pro zdůvodnění přijímaných legislativních změn či různých programů, jež mají podporovat znevýhodněné skupiny,“ říká ministr Dienstbier.
Na konferenci vystoupil ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal, socioložka z Kanceláře veřejného ochránce práv Marína Urbániková, zástupce Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Tomáš Jelen, či přední odbornice na nerovnosti ve vzdělávání z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy Jana Straková. Konference se zúčastnili také zahraniční hosté. Příspěvek Debbie Weekes-Bernard se zaměřil na fungování sběru dat o rovných příležitostech ve Velké Británii, Maimuna Abdullahi představila pohled znevýhodněných skupin ve Švédsku. Zástupce Agentury EU pro základní lidská práva Jaroslav Kling promluvil z perspektivy evropské instituce.
Podle Robert Basche, výkonného ředitele Nadace OSF jsou data o rovných příležitostech zásadní pro vytváření politik ve školství. „Pokud nedokážeme měřit, jak se kterým znevýhodněným skupinám daří a sledovat trendy můžeme na to těžko reagovat. Sběr dat je tak klíčový pro boj s diskriminací a segregací,” řekl.
Konference byla součástí konzultačního procesu pro vytváření indikátorů pro monitoring Strategie romské integrace do roku 2020.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva