„V květnu jsme na mýtném předepsali 734 milionů korun, což je o čtyři procenta méně, než za stejné období loňska,“ říká Martina Vápeníková, mluvčí ŘSD, provozovatele českého mýtného systému. Statistiky mýtných transakcí, tedy průjezdů jednotlivých kamionů pod mýtnicemi, ale mírně vzrostly. Za uplynulých šest let a pět měsíců stát vybral na mýtném dohromady 44,1 mld. korun. Za provozování mýtného systému zaplatil 9,8 mld. Kč bez DPH, provozní náklad tedy činí 22 %. Vedle toho stát investoval do vybudování mýtného systému, který zůstává průběžně modernizovaný v majetku státu, celkem 3,4 mld. Kč bez DPH.
Zatímco dopravní intenzita kamionů zůstává meziročně prakticky beze změny, celkové vybrané mýtné klesá. „Za propadem je změna struktury emisních tříd ve prospěch kamionů s emisní třídou Euro 5, které platí minimální mýtné,“ doplňuje Vápeníková. V období od ledna do května 2011 jsme registrovali 142.036.603 transakcí, za prvních pět měsíců loňského roku to bylo 141.462.724 transakcí, letos ve stejném období 142.083.721 mýtných transakcí. To jsou při zahrnutí vlivu různého postavení svátečních dnů prakticky totožné hodnoty. „Za poslední tři roky se intenzita kamionové dopravy v Česku takřka nezměnila,“ říká Karel Feix, ředitel provozovatele tuzemského mýta společnosti Kapsch.
Tab.: Výběry mýtného podle měsíců
Měsic |
2012 (Kč) |
2013 (Kč) |
Meziročně |
leden |
690 493 690 |
661 425 156 |
- 4,21 % |
únor |
694 112 128 |
649 538 782 |
- 6,42 % |
březen |
774 145 173 |
700 998 505 |
- 9,45 % |
duben |
707 730 175 |
719.792.254 |
+1,7% |
květen |
765 435 706 |
734 367 672 |
-4,06% |
červen |
750 225 440 |
- |
- |
červenec |
712 602 309 |
- |
- |
srpen |
719 904 802 |
- |
- |
září |
724 136 936 |
- |
- |
říjen |
812 870 009 |
- |
- |
listopad |
760 079 893 |
- |
- |
prosinec |
568 314 772 |
- |
- |
Celkem |
8 680 051 033 Kč |
3 466 122 369 Kč |
- 4,56 % |
CELKEM |
44 099 333 742 Kč (77 měsíců) |
Zdroj: MYTO CZ
Aktuálně je v mýtném systému registrováno 656.496 uživatelů, z nichž 12 procent (77.518 OBU) připadá na menší nákladní vozidla s hmotností do 12 tun. Na výběrech se dominantně podílí právě nejtěžší kamiony s hmotností nad 12 tun, které platí 88 procent celkového mýta. Lehčí nákladní automobily s hmotností mezi 3,5 a 12 tunami přispívají 11 procenty a na autobusy zbývá jedno procento vybraného mýta. „Prvních pět měsíců ukazuje, že výběr mýta za celý rok jen těsně překročí 8 miliard korun,“ odhaduje Karel Feix z Kapsch.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva