Během prvních pěti měsíců letošního roku vyšetřovala Policie ČR celkově 41 095 dopravních nehod, při kterých zahynulo 186 osob. Dalších 770 bylo zraněno těžce a 9 143 lehce. Oproti stejnému období loňského roku bylo vyšetřovaných nehod o 624 více, bohužel o 25 narostl počet jejich obětí a o 579 více bylo i lehce zraněných. Naopak počet zraněných těžce poklesl o 21. V květnu výrazně meziročně narostl počet obětí nehod, a to ze 40 na 55. Nesporně se na negativní bilanci podepsalo nadprůměrně teplé počasí. „Motoristé mívají problém s udržením potřebné koncentrace, pomaleji reagují a snadno se unaví. Zhoršuje se paměť a úroveň zpracovávání informací, horko má negativní vliv na koordinaci provádění příslušných úkonů. Lidé jsou podrážděnější. To přispívá ke zhoršení kvality vzájemné komunikace všech účastníků silničního provozu. Prosluněné a teplé počasí vylákalo na silnice větší počet cyklistů a motocyklistů. Během horkých dní proto zákonitě roste počet fatálních dopravních nehod,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Za prvních pět měsíců letošního roku zemřelo na českých silnicích celkem 92 cestujících v osobních automobilech (z toho bylo 71 řidičů a 21 spolujezdců), 49 chodců a 25 motocyklistů. Dále pak zahynulo 13 cyklistů, 5 osob jedoucích v nákladních automobilech a 2 v autobusech. Usmrcených chodců bylo více o 16, tedy téměř o polovinu. Cestujících v osobních vozech zahynulo meziročně o 12 více, motocyklistů o 4, cyklistů a osob cestujících v autobusech shodně o 1. Naopak výrazně poklesl počet usmrcených lidí jedoucích v nákladních automobilech, a to o 9.
Zaviněním řidičů osobních automobilů zemřelo 126 lidí, dalších 20 pochybením šoférů nákladních vozidel. Celkově 16 lidských životů vyhaslo pochybením motocyklistů, v 10 případech chodců. Vinou cyklistů zemřelo 5 lidí, řidičů autobusů 2 a 1 člověk zahynul vinou řidiče tramvaje. „Další 3 usmrcené mají na svědomí řidiči, kteří od nehody podle ujeli. Loni si tyto nehody do konce května nevyžádaly žádnou oběť. Podobně je tomu s bilancí srážek se zvěří. Zatímco loni za prvních pět měsíců se tyto nehody obešly bez mrtvých, letos zemřeli již dva lidé,“ dodává Roman Budský.
Alkohol asistoval u 1 682 dopravních nehod. To bylo o 189 případů více než loni. Při nehodách s alkoholem zemřelo celkově 13 osob, meziročně o 2 více. V 11 případech byla hladina alkoholu u viníka nad 1 promile. Alkohol ve spojení s drogami byl zjištěn u dalších 17 a samotné drogy pak u 97 nehod. Ty se však naštěstí obešly bez obětí na životech.
Na železničních přejezdech stejně mrtvých jako loni, na tramvajových drahách je letos nebezpečno
Do konce května došlo na železničních přejezdech k celkově 65 střetům, 13 osob při nich zahynulo a dalších 32 utrpělo zranění. Meziročně bylo těchto událostí o 2 méně, počet mrtvých se nezměnil, počet zraněných vzrostl o jednoho. Suverénně nejvíce lidí přišlo o život na přejezdech ve Středočeském kraji, a to 7 (meziročně o 4 více). Po jednom mrtvém zaznamenaly statistiky v krajích Jihočeském, Jihomoravském, Libereckém, Moravskoslezském, Ústeckém a Zlínském.
Za prvních pět měsíců letošního roku došlo na tramvajových drahách v rámci celé České republiky k celkově 1 166 mimořádných událostí. To je oproti loňskému roku o 127 (tj. 12 procent) více. O život při nich přišly 4 osoby (loni 1), dalších 186 utrpělo zranění (meziročně o 49, tj. 36 procent, více). „Tramvajová souprava je malý vlak o váze několika desítek tun ženoucí se městem mnohdy padesátikilometrovou rychlostí, nejednou v těsné blízkosti jiných vozidel či chodců. Její brzdná dráha je výrazně delší než u motorových vozidel. Oproti autobusu více než dvojnásobná, ve srovnání s osobním autem dokonce více než čtyřnásobná. Navíc řidič tramvaje před překážkou neuhne,“ varuje Roman Budský.
Počty mimořádných událostí (MU) a jejich následky na tramvajových drahách v ČR leden-květen 2017 a 2018
Rok |
2017 |
2018 |
||||
Město |
MU |
Oběti |
Zranění |
MU |
Oběti |
Zranění |
Brno |
218 |
0 |
29 |
223 |
0 |
32 |
Liberec a Jablonec n/N |
20 |
0 |
1 |
22 |
0 |
2 |
Most a Litvínov |
9 |
0 |
1 |
10 |
0 |
0 |
Olomouc |
22 |
0 |
2 |
34 |
0 |
9 |
Ostrava |
95 |
1 |
24 |
114 |
0 |
32 |
Plzeň |
46 |
0 |
11 |
56 |
0 |
12 |
Praha |
629 |
0 |
69 |
707 |
4 |
99 |
Celkem ČR |
1039 |
1 |
137 |
1166 |
4 |
186 |
(zpracoval Tým silniční bezpečnosti na základě údajů Drážní inspekce)
Počet mrtvých se meziročně zvýšil v devíti krajích
V devíti krajích se počet obětí nehod zvýšil, ve třech snížil, na Liberecku a Ústecku zůstala bilance stejná. Nejvíce lidí zemřelo na silnicích Středočeského kraje (36), zde také došlo k největšímu nárůstu, a to o 15 případů. Dalších 18 lidí přišlo o život na Plzeňsku, celkem 17 obětí si vyžádaly nehody v Moravskoslezském kraji (meziročně o 2 více), po 15 případech zaznamenaly statistiky v Praze a Jihočeském kraji. Naopak nejméně lidí přišlo letos o život na Karlovarsku (6), Liberecku (7), Zlínsku (8) a Královéhradecku (9). Shodně po 10 obětech zaznamenaly statistiky na Olomoucku, Pardubicku a na Vysočině. Největším meziročním poklesem počtu usmrcených se mohou pochlubit v Jihomoravském kraji (snížení o 9).
Nehody a celkové počty usmrcených a zraněných při dopravních nehodách, ke kterým došlo do konce května 2018, vč. meziročních změn
Kraj |
Počet nehod |
Meziroční rozdíl |
Usmrceno |
Meziroční rozdíl |
Těžce zraněno |
Meziroční rozdíl |
Lehce zraněno |
Meziroční rozdíl |
Hlavní město Praha |
9 292 |
-169 |
15 |
8 |
66 |
13 |
776 |
41 |
Středočeský |
5 802 |
184 |
36 |
15 |
145 |
32 |
1 229 |
-25 |
Jihočeský |
1 656 |
163 |
15 |
2 |
84 |
-2 |
635 |
28 |
Plzeňský |
1 412 |
8 |
18 |
1 |
24 |
-14 |
629 |
6 |
Ústecký |
4 360 |
156 |
11 |
0 |
61 |
6 |
717 |
81 |
Královéhradecký |
2 019 |
0 |
9 |
-1 |
41 |
-11 |
510 |
74 |
Jihomoravský |
2 940 |
-71 |
14 |
-9 |
97 |
7 |
1 049 |
96 |
Moravskoslezský |
3 927 |
116 |
17 |
2 |
76 |
-8 |
830 |
92 |
Olomoucký |
1 948 |
-5 |
10 |
3 |
27 |
-8 |
553 |
41 |
Zlínský |
1 635 |
31 |
8 |
-2 |
42 |
-13 |
495 |
10 |
Vysočina |
1 627 |
67 |
10 |
2 |
35 |
6 |
558 |
144 |
Pardubický |
1 630 |
110 |
10 |
2 |
27 |
-25 |
538 |
-10 |
Liberecký |
1 674 |
29 |
7 |
0 |
26 |
-5 |
394 |
-14 |
Karlovarský |
1 173 |
5 |
6 |
2 |
19 |
1 |
230 |
15 |
ČR celkem |
41 095 |
624 |
186 |
25 |
770 |
-21 |
9 143 |
579 |
(zdroj: PČR)
Zpracoval Tým silniční bezpečnosti na základě údajů Drážní inspekce a Policie ČR.
Tým silniční bezpečnosti je značka, pod kterou vykonává své aktivity nezisková organizace Bezpečně na silnicích o.p.s. založená v roce 2010. Jejím hlavním posláním je prostřednictvím vhodných preventivních programů a aktivit přispívat ke snižování výskytu závažné dopravní nehodovosti. Více informací naleznete na webu http://www.tymbezpecnosti.cz
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva