Šumavou po cyklostezce z Gerlovy Hutě na Železnorudsku až do Srní

28.10.2015 12:31 | Zprávy

Cyklostezka Gerlova Huť – Nová Hůrka - Prášily – Srní, tzv. Šumavská cyklomagistrála, která je jedinou cyklostezkou v Národním parku Šumava, je dokončena.

Šumavou po cyklostezce z Gerlovy Hutě na Železnorudsku až do Srní
Foto: NP a CHKO Šumava
Popisek: NP a CHKO Šumava

Správa Národního parku Šumava letos v září dostavěla její poslední úsek z Nové Hůrky na Skelnou. Celá cyklostezka je dlouhá 25 kilometrů.

„Cyklostezka byla budována postupně a to od roku 2006 do roku 2015 za podpory fondů Evropské unie. Počínaje prvním úsekem v roce 2006 z programu Interreg IV, přeshraniční spolupráce Cíl III, Česká republika - Bavorsko, a poslední dva úseky v rámci Operačního programu životní prostředí. Je významným projektem nadregionálního významu a slouží k vyšší bezpečnosti cyklistů, ochraně přírody i rozvoji cestovního ruchu,“ informuje manažerka projektu Jana Slonková ze Správy NP Šumava.

Nově vybudovaný úsek začíná v Nové Hůrce v napojení na účelovou komunikaci Nová Hůrka – Hůrka (směrem na jezero Laka). Prochází lesními úseky, bezlesím a jsou na ní postaveny tři můstky, jeden přes Slatinný potok, druhý přes Křemelnou a jeden most převede cyklisty a běžkaře přes bezejmenný potok. Úsek, který měří 5,2 km zčásti vede i po starých cestách, které před desítkami let postavila armáda a a jeho úsek má z poloviny živičný a z poloviny zhutnělý pískový povrch.

„Stejně, jako ostatní úseky, je i tento natolik široký a mosty mají takovou nosnost, aby tu v zimě mohla běžecké stopy upravovat rolba. Projekt za téměř 20 milionů korun byl spolufinancován Evropskou Unií z Fondu pro regionální rozvoj, z Operačního programu Životní prostředí,“ doplňuje Jana Slonková.

Území Národního parku Šumava každoročně navštíví téměř dva miliony turistů. Větší část návštěvnosti prokazatelně připadá na letní sezónu, kdy podle výsledků dlouhodobě prováděného monitoringu převažuje počet cykloturistů nad pěšími návštěvníky. Regulace dopravy ve smyslu jejího zklidňování a usměrňování, patří mezi prvotní opatření mezi nástroji k ochraně přírody v území národních parků.

„Projednávání projektu v rámci organizace od začátku nebyla vůbec jednoduchá a vyžadovala od všech zúčastněných velkou dávku tolerance, abychom postupně dospěli k přijatelným kompromisům. Cyklostezka by však asi nevznikla bez nezměrného úsilí našeho bývalého kolegy pana Josefa Jiřičky,“ říká Jana Slonková.

Ve Skelné úsek II/A navazuje na již vybudované úseky II/B, III. a IV, a končí v Srní-Mechově. Odtud lze pokračovat podél Vchynicko – Tetovského kanálu až na Hradlový most, který leží zhruba 1,5 kilometru pod obcí Modrava.

„Od začátku samotné výstavby cyklostezky se diskutuje ještě jeden úsek, který by měl propojit Hradlový most s Modravou, kde teď turisté musejí jezdit po silnici. Byly vytvořeny tři varianty, ale vždy došlo ke kolizi s ochranou přírody. My ho ale považujeme za důležitý a proto jsme tuto část cyklostezky zařadili mezi 34 záměrů zpřístupnění Šumavy v rámci hodnocení EIA. Předpokládáme, že už příští rok by mohl být znám výsledek projednávání,“ doplňuje ředitel Správy NP Šumava Pavel Hubený.

Návštěvníci, kteří svá kola přivezou osobními auty, mohou využít doprovodná parkoviště cyklostezky, která najdete na Gerlově Huti, Nové Hůrce, Skelné, Frauenthalu, Slunečné, na Velkém Boru, v Srní Mechově a u Hradlového mostu. Pro cestu zpět můžete v létě využít Zelených autobusů.

Technické parametry cyklostezky, dle jednotlivých úseků:

Z Gerlovy Hutě do Nové Hůrky / 5,0 Km

I. úsek cyklostezky byl vybudován v roce 2006 za podpory programu Interreg IIIA. Ze Železné Rudy se na Gerlovu Huť dostanete značenou cyklotrasou.

Z Nové Hůrky na Skelnou / 5,2 Km

Tento úsek (IIA) byl postaven jako poslední v roce 2015 za podpory Operačního programu životní prostředí. Při jízdě zajímavým terénem  přejedete  tři mosty.

Ze Skelné k Vysokým Lávkám / 3,1 Km

Úsek IIB končí na křižovatce Vysoké Lávky, kde se na cyklostezku napojuje cyklotrasa přes Starou Hůrku. Byl dokončen v roce 2013 za podpory Operačního programu životní prostředí.

Od Vysokých Lávek kolem Prášil na Velký Bor /6,9 Km

V roce 2009 byl, za podpory programu Cíl 3, OP Česká republika – svobodný stát Bavorsko, postaven úsek č. III. Cyklostezka je krátce přerušena dlážděnou komunikací, zkratkou kolem Prášil.

Z Velkého Boru na Srní Mechov / 4,2 Km

IV. úsek byl otevřen v roce 2010, taktéž, za podpory programu Cíl 3, OP Česká republika – svobodný stát Bavorsko. Podél silnice vede po bývalých drátech, jinde po krásných starých cestách.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ivan Adamec byl položen dotaz

Souhlasíte s tím, že dopravní infrastruktura je páteří ekonomiky?

A co mě zajímá ze všeho nejvíc je, proč se u nás stavby nových úseků dálnic, ale i třeba opravy silnic tak vlečou? Je jedno, kdo je u vlády, ten problém trvá už roky. I třeba sousední Polsko je na tom líp a myslím, že jsou na tom líp min všechny státy EU nebo minimálně na tom není žádný hůř.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ÚOHS: Úřad povolil dvě fúze ve zjednodušeném řízení

7:14 ÚOHS: Úřad povolil dvě fúze ve zjednodušeném řízení

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže schválil v posledních dnech dvě spojení soutěžitelů. V obou pří…