Schengenský prostor a záruka volného pohybu osob jsou priority, které nesmí být porušeny. Nepřípustné je i částečné omezení či uzavření schengenské hranice pro některé členské země Evropské unie. Dnes se na tom shodli zástupci historicky první tripartity (Rady hospodářské a sociální dohody) zemí Visegrádské čtyřky ve Štiříně u Prahy, které se zúčastnili zástupci vlád, zaměstnavatelských svazů a odborů z České republiky, Slovenska, Maďarska a Polska. České zaměstnavatele na setkání reprezentovali prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) Jaroslav Hanák a viceprezident SP ČR Stanislav Kázecký. „Tripartita se jednohlasně shodla na tom, že fungující Schengen je pro občany a byznys hodnotou, která nesmí být porušena. Pro země V4 je zásadně nepřijatelné jakékoliv omezení,“ uvedl Jaroslav Hanák.
V návaznosti na to tripartita jednala o mobilitě pracovních sil v rámci EU. Shodla se na potřebě posílení mobility pracovních sil v rámci EU, změnit by se podle ní měla pravidla vysílání pracovníků při poskytování služeb na vnitřním trhu. Mobilita v rámci EU je nízká, v průměru počet vyslaných pracovníků dosahuje necelých 1,5 milionu osob.
Společného jednání tripartit se dále zúčastnili premiér Bohuslav Sobotka, ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek, ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová a ministr dopravy Dan Ťok, ministr hospodářství Slovenska Vazil Hudák, předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Josef Středula, velvyslanci, státní ministři a státní tajemníci, představitelé odborů, sociálních partnerů a zaměstnavatelů zemí Visegrádu.
Tématem jednání byly i dopravní infrastruktura, propojení zemí V4 a pokračování spolupráce. Před dvěma lety byla zřízena Pracovní skupina V4 na vysoké úrovni k dopravě, která pravidelně zasedá a snaží se koordinovat rozvoj dopravní infrastruktury. Tripartita se dotkla i problému posuzování dopadů na životní prostředí (EIA) v ČR. Požadavek Evropské komise na nové provedení EIA u 64 velkých dopravních projektů za téměř 8 miliard EUR ohrožuje výstavbu v ČR. „Poměrně dobré zkušenosti má s EIA Polsko, jeho konzultace Česko zřejmě využije,“ uvedl Jaroslav Hanák. Na problém s EIA poukazoval SP ČR již dříve a naposled na celostátní tripartitě počátkem února. Jak také uvedl prezident SP ČR, zaměstnavatelé zvedli na tripartitě V4 problém dumpingu ve veřejné dopravě ze strany starých členských zemí EU.
Tripartita zemí V4 se zabývala také otázkou energetiky. Účastníci se shodli na tom, že je potřebná další koordinace postojů a postupu, a to i vzhledem k aspektu energetické bezpečnosti. Hovořilo se i o vnitřním trhu se zemním plynem, kde jsou země V4 závislé na několika dodavatelích.
Celkově účastníci tripartitu zemí V4 hodnotili pozitivně. „Přítomní se shodli na tom, že šlo o mimořádně dobrou akci, která je extrémně prospěšná,“ uvedl Jaroslav Hanák s tím, že tripartita navázala na pondělní politické jednání premiérů V4 a dalších zemí, kdy se řešila zejména problematika migrace.
Účastníci tripartity se shodli na účelnosti pokračovat v jednáních i v tomto formátu, a to i vzhledem k tomu, že předsednictví v Radě EU od 1. července převezme Polsko. V4 bude předsedat Slovensko.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva