Reakce ÚOHS na dotazy deníku MF Dnes:
Rozkladová komise je poradním orgánem předsedy UOHS. V oblasti veřejných zakázek jsou zřízeny celkem tři rozkladové komise, které mají dohromady 33 členů. Zastoupeni v nich jsou odborníci na veřejné zakázky z advokacie, akademické sféry či komunální a státní správy bez ohledu na politickou příslušnost. Jmenování členů komise je plně v kompetenci předsedy ÚOHS. Paní Rafajová své členství v rozkladové komisi ukončila před 4 lety v roce 2015. Ve spojení s BusLine se neúčastnila žádného meritorního rozhodování. Pan Jiří Švachula (ANO) byl z rozkladové komise odvolán v březnu 2019. Pan Kubín (profesí právník) byl naopak do rozkladové komise jmenován v roce 2019.
Ke kauze společnosti BusLine jsme Vám již všechny podstatné informace sdělili. Úřad Vám dodal i statistiku šetření podnětů a správních řízení, v nichž jako stěžovatel či vybraný uchazeč figurovala společnost BusLine. Z celkem 30 návrhů a podnětů skončilo 9 ve prospěch společnosti BusLine, 12 v neprospěch a v 9 případech bylo řízení zastaveno. Samo o sobě to zřetelně prokazuje nezávislost rozhodování úřadu. Vzhledem k tomu, že se vaše médium, patřící do svěřeneckého fondu premiéra Andreje Babiše, pokouší posledních několik týdnů rozhodování UOHS politizovat, nebudeme se k vašim dotazům dále vyjadřovat.
Na závěr doplňujeme, že autor má v jedné věci pravdu – náš úřad skutečně vyšetřuje tendry, ve kterých jde často o miliardy korun z veřejných rozpočtů. Dokonce je v této činnosti natolik úspěšný, že se v roce 2019 dle analýzy agentury Policy and Regulatory Report umístil na 2. místě v Evropě, jako úřad s největší úspěšností v boji proti tzv. bid riggingu. Jde o praktiku, kdy se uchazeči výběrových řízení předem dohodnou na taktice podávání nabídek s cílem zajistit vítězi co nejvyšší cenu. Veřejné rozpočty mohou touto praktikou přicházet až o 25 % svých rozpočtů.
Je proto logické, že rozhodování úřadu bylo, je a bude vždy zatíženo pochybnostmi mnoha stran, protože výsledkem každého rozhodnutí je často takový stav, že vítězem sporu je pouze jedna strana, více stran/uchazečů odchází s neúspěchem. Jde ale o přirozený úděl všech úřadů či soudů, které rozhodují o obdobných situacích. Právě proto disponuje ÚOHS ze zákona silnou nezávislostí na politické moci. Stejně tak disponuje nástroji a vyšetřovacími postupy, které nebude nikdy zveřejňovat.
Především z důvodu zajištění nezávislosti rozhodování Úřad běžně nezveřejňuje ani složení rozkladových komisí. Podobný přístup má ostatně většina ministerstev a ústředních správních úřadu, v nichž jsou rozkladové komise zřízeny.
Média se určitě budou i v budoucnu snažit o vytváření příběhů a emociálně zabarvených sdělení, avšak nic to nemění na faktu, že ÚOHS je ze zákona nezávislý na politické moci a jeho pravomoci jsou v oblasti ochrany hospodářské soutěže vysoké.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva