„Za poslední měsíc jsme přidali 838 milionů korun. V porovnání s loňským březnem jde sice o dvouprocentní pokles, za ním ale stojí letošní brzké Velikonoce, navíc doplněné svátečním dnem navíc,“ vysvětluje Jan Rýdl, vedoucí oddělení komunikace ŘSD. První čtvrtletí jako celek však meziročně drží růst alespoň ve výši jednoho procenta. Vzhledem k nezměněným mýtným tarifům silnější výběry mýta v novém roce táhne jen hospodářský růst a s ním spojený vyšší počet kamionů na tuzemských zpoplatněných silnicích.
Z pohledu statistických srovnání byl uplynulý kvartál zajímavý hned z několika důvodů. Nejprve přestupný únor přidal jeden den výběru navíc. Poté vyšel velikonoční svátek namísto obvyklejšího dubna již na březen. A konečně letos přibyl nový sváteční den – Velký pátek, doprovázený minimálními výběry. „Jsou před námi tři silné měsíce bez svátků, ty by měly vrátit meziroční růst ke dvěma až třem procentům,“ doplňuje Jan Rýdl.
Výběry mýtného podle měsíců
Měsíc |
2015 (Kč) |
2016 (Kč) |
Meziročně |
leden |
735 360 465 |
727 709 728 |
-1,04% |
únor |
747 843 936 |
798 359 219 |
6,75% |
březen |
854 281 249 |
838 931 943 |
-1,80 % |
duben |
808 996 939 |
- |
- |
květen |
801 789 593 |
- |
- |
červen |
871 017 434 |
- |
- |
červenec |
849 646 911 |
- |
- |
srpen |
745 042 204 |
- |
- |
září |
864 241 407 |
- |
- |
říjen |
898 966 940 |
- |
- |
listopad |
852 045 858 |
- |
- |
prosinec |
702 906 787 |
- |
- |
Celkem |
9 732 139 723 |
2 365 000 890 |
1,18 % |
CELKEM |
70 000 312 063 Kč (111 měsíců) |
Pokud bychom výběry mýta posuzovali podle kamionové aktivity zachycené počtem mýtných transakcí, měl by i skončený březen dopadnout lépe, než ten loňský. Kamiony totiž letos učinily 36 milionů transakcí (jednotlivých pípnutí pod mýtnou branou), před rokem to bylo o milion méně. Pokles tak lze přičíst ekologickému efektu mýta, díky kterému platí ekologické kamiony v emisní třídě EURO VI nejnižší kilometrové tarify. Zatímco loni v březnu se tyto kamiony podílely na vybraném mýtu 20 %, letos je to už 34procentní podíl.
Stát provozuje mýtný systém v České republice již 111 měsíců a za tu dobu vybral od kamionů 70 mld. korun. Od sumy je třeba odečíst náklady na výstavbu mýta, cca 3,4 mld. Kč bez DPH, které byly investovány jednorázově. Každý rok pak platí stát z vybraného mýta provozní náklady přibližně 1,9 mld. korun bez DPH provozovatelskému konsorciu firem jako Kapsch, ČSOB, O2, HP, Eltodo nebo AŽD Praha. Míra provozních nákladů českého mýta se tedy pohybuje kolem v 20 procent. Její výši ovlivňuje také tarifní politika státu, délka zpoplatněné sítě, hustota kamionové dopravy, ale i předepsané parametry systému, jako je například počet distribučních míst či další komfort pro uživatele.
Rok |
Mýtné (Kč) |
Meziročně |
2007 |
5 565 277 630 |
- |
2008 |
6 144 1521 02 |
+ 10,40 % |
2009 |
5 543 272 476 |
- 9,78 % |
2010 |
6 574 441 233 |
+ 18,60 % |
2011 |
8 126 016 899 |
+ 23,60 % |
2012 |
8 680 051 033 |
+ 6,82 % |
2013 |
8 554 998 250 |
+ 1,44 % |
2014 |
8 714 961 827 |
+ 1,87 % |
2015 |
9 732 139 723 |
+ 11,67 % |
O projektu MYTO CZ
Český mýtný systém vybírá od nákladních automobilů kilometrové poplatky za použití dálnic, rychlostních silnic a vybraných úseků silnic I. třídy. Při jeho spuštění 1. ledna 2007 na takřka tisícovce kilometrů zpoplatňoval vozidla s hmotností vyšší než 12 tun, od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny a zpoplatněno je aktuálně 1428 kilometrů komunikací. Ke konci roku 2014 bylo v systému registrováno 787.825 palubních jednotek OBU. Od září 2011 je v mýtném systému vyčleněna samostatná kategorie pro autobusy, na něž se vztahují nejnižší tarifní sazby. Obě zvýšení tarifů (2011 a 2012) vynechala kamiony s emisní třídou Euro 5 a vyšší. Masivní přeměna vozového parku ve prospěch ekologičtějších vozidel se v posledních letech projevuje na snižování výběrů mýta. Od roku 2015 stát přistoupil ke zvýšení kilometrových sazeb ve všech tarifních skupinách, zároveň s tím zavedl novou zvýhodněnou kategorii pro vozidla EURO VI+EEV. Za osm let pak stát vybral takřka 58 miliard korun. Provozovatelem mýta je Ředitelství silnic a dálnic ČR, na dodržování mýtné povinnosti dohlíží celníci GŘC, technický provoz systému pro stát smluvně zajišťuje společnost Kapsch. CGI (dříve Logica) provádí nezávislý audit účinnosti výběru mýta, který aktuálně činí 99,6 %.
Podíl emisních tříd na vybraném mýtném | |||||||||||||||
ROK/EMISNÍ TŘÍDA | Euro 0 | % celku | Euro I | % celku | Euro II | % celku | Euro III | % celku | Euro IV | % celku | Euro V | % celku | Euro VI | % celku | CELKEM V MĚSÍCI |
2012-01 | 4 110 202 | 0,6% | 3 204 586 | 0,5% | 54 172 632 | 7,9% | 293 873 339 | 42,6% | 93 709 081 | 13,6% | 240 322 280 | 34,9% | - | - | 689 392 119 |
2012-02 | 3 722 468 | 0,5% | 3 007 151 | 0,4% | 51 121 388 | 7,4% | 293 147 888 | 42,3% | 94 204 301 | 13,6% | 247 942 265 | 35,8% | - | - | 693 145 462 |
2012-03 | 5 004 354 | 0,6% | 3 786 663 | 0,5% | 59 356 159 | 7,7% | 322 112 318 | 41,7% | 103 929 873 | 13,5% | 277 743 651 | 36,0% | - | - | 771 933 018 |
2012-04 | 4 901 628 | 0,7% | 3 614 994 | 0,5% | 56 163 015 | 7,9% | 287 915 670 | 40,7% | 95 739 628 | 13,5% | 258 315 881 | 36,6% | - | - | 706 650 817 |
2012-05 | 5 601 752 | 0,7% | 3 842 765 | 0,5% | 60 126 867 | 7,9% | 305 812 674 | 40,0% | 103 374 224 | 13,5% | 285 376 484 | 37,3% | - | - | 764 134 766 |
2012-06 | 5 457 987 | 0,7% | 3 816 998 | 0,5% | 57 293 095 | 7,6% | 294 350 540 | 39,3% | 100 116 070 | 13,4% | 288 004 756 | 38,4% | - | - | 749 039 447 |
2012-07 | 4 902 460 | 0,7% | 3 484 624 | 0,5% | 52 742 344 | 7,4% | 274 050 577 | 38,5% | 94 436 087 | 13,3% | 281 828 176 | 39,6% | - | - | 711 444 268 |
2012-08 | 5 470 976 | 0,8% | 3 683 459 | 0,5% | 53 236 489 | 7,4% | 271 718 894 | 37,8% | 96 034 152 | 13,4% | 288 433 682 | 40,1% | - | - | 718 577 652 |
2012-09 | 5 080 721 | 0,7% | 3 337 673 | 0,5% | 52 366 112 | 7,2% | 272 983 629 | 37,8% | 95 663 272 | 13,2% | 293 571 905 | 40,6% | - | - | 723 003 313 |
2012-10 | 5 798 432 | 0,7% | 3 656 381 | 0,5% | 58 069 450 | 7,2% | 302 566 923 | 37,3% | 106 755 653 | 13,2% | 334 779 123 | 41,2% | - | - | 811 625 961 |
2012-11 | 5 071 609 | 0,7% | 3 097 202 | 0,4% | 49 744 876 | 6,6% | 276 589 212 | 36,4% | 99 599 234 | 13,1% | 324 744 195 | 42,8% | - | - | 758 846 329 |
2012-12 | 3 098 131 | 0,5% | 2 255 011 | 0,4% | 35 914 858 | 6,3% | 200 822 111 | 35,4% | 73 204 167 | 12,9% | 252 529 498 | 44,5% | - | - | 567 823 777 |
2013-01 | 2 618 958 | 0,4% | 2 128 784 | 0,3% | 36 782 057 | 5,6% | 226 204 484 | 34,2% | 84 269 884 | 12,8% | 308 662 335 | 46,7% | - | - | 660 666 502 |
2013-02 | 2 654 196 | 0,4% | 2 228 948 | 0,3% | 36 138 757 | 5,6% | 220 128 616 | 33,9% | 82 731 847 | 12,8% | 304 801 780 | 47,0% | - | - | 648 684 143 |
2013-03 | 3 240 841 | 0,5% | 2 400 909 | 0,3% | 39 377 695 | 5,6% | 233 034 962 | 33,3% | 89 279 972 | 12,8% | 332 741 144 | 47,5% | - | - | 700 075 524 |
2013-04 | 3 855 317 | 0,5% | 2 670 051 | 0,4% | 40 768 086 | 5,7% | 236 383 575 | 32,9% | 92 301 240 | 12,8% | 342 985 762 | 47,7% | - | - | 718 964 032 |
2013-05 | 4 294 899 | 0,6% | 2 859 141 | 0,4% | 43 194 619 | 5,9% | 236 395 320 | 32,2% | 92 591 354 | 12,6% | 354 149 800 | 48,3% | - | - | 733 485 134 |
2013-06 | 3 982 725 | 0,6% | 2 594 326 | 0,4% | 40 954 351 | 5,7% | 228 094 193 | 31,5% | 89 980 279 | 12,4% | 358 461 734 | 49,5% | - | - | 724 067 607 |
2013-07 | 4 177 506 | 0,6% | 2 629 924 | 0,4% | 42 306 023 | 5,7% | 228 225 032 | 30,8% | 91 430 931 | 12,3% | 372 491 747 | 50,3% | - | - | 741 261 163 |
2013-08 | 4 083 791 | 0,6% | 2 480 948 | 0,4% | 39 445 933 | 5,6% | 209 683 908 | 29,9% | 86 095 755 | 12,3% | 359 742 756 | 51,3% | - | - | 701 533 091 |
2013-09 | 4 189 308 | 0,6% | 2 561 516 | 0,3% | 41 240 078 | 5,5% | 224 799 103 | 29,8% | 93 288 094 | 12,4% | 388 374 816 | 51,5% | - | - | 754 452 916 |
2013-10 | 4 571 925 | 0,6% | 2 849 202 | 0,4% | 43 569 313 | 5,4% | 238 276 287 | 29,3% | 98 362 776 | 12,1% | 425 026 134 | 52,3% | - | - | 812 655 637 |
2013-11 | 3 811 847 | 0,5% | 2 442 881 | 0,3% | 37 729 190 | 4,9% | 216 458 860 | 28,4% | 91 955 895 | 12,0% | 410 886 034 | 53,8% | - | - | 763 284 707 |
2013-12 | 2 485 497 | 0,4% | 1 694 948 | 0,3% | 27 879 801 | 4,8% | 160 726 065 | 27,4% | 69 037 017 | 11,8% | 323 716 573 | 55,3% | - | - | 585 539 902 |
2014-01 | 1 963 947 | 0,3% | 1 569 240 | 0,2% | 27 417 925 | 4,1% | 172 132 499 | 25,7% | 77 708 254 | 11,6% | 389 027 569 | 58,1% | - | - | 669 819 435 |
2014-02 | 2 027 706 | 0,3% | 1 571 969 | 0,2% | 26 696 489 | 4,0% | 169 084 145 | 25,5% | 76 879 127 | 11,6% | 386 168 915 | 58,3% | - | - | 662 428 350 |
2014-03 | 2 617 944 | 0,4% | 1 806 095 | 0,2% | 30 860 819 | 4,2% | 185 611 663 | 25,1% | 85 123 075 | 11,5% | 433 708 294 | 58,6% | - | - | 739 727 889 |
2014-04 | 2 861 552 | 0,4% | 2 076 125 | 0,3% | 31 984 707 | 4,4% | 183 618 147 | 25,0% | 84 454 022 | 11,5% | 428 839 326 | 58,4% | - | - | 733 833 878 |
2014-05 | 2 892 789 | 0,4% | 2 069 840 | 0,3% | 32 171 421 | 4,3% | 180 660 118 | 24,3% | 84 061 830 | 11,3% | 440 167 202 | 59,3% | - | - | 742 023 200 |
2014-06 | 3 104 433 | 0,4% | 2 146 483 | 0,3% | 32 467 554 | 4,3% | 180 890 414 | 24,1% | 84 100 322 | 11,2% | 446 457 887 | 59,6% | - | - | 749 167 093 |
2014-07 | 3 151 903 | 0,4% | 1 905 239 | 0,2% | 32 177 692 | 4,2% | 182 501 106 | 23,6% | 85 977 122 | 11,1% | 468 473 741 | 60,5% | - | - | 774 186 803 |
2014-08 | 2 920 643 | 0,4% | 1 765 197 | 0,3% | 28 036 689 | 4,2% | 152 475 473 | 22,8% | 74 013 458 | 11,1% | 408 936 571 | 61,2% | - | - | 668 148 031 |
2014-09 | 3 240 660 | 0,4% | 1 914 938 | 0,2% | 31 736 572 | 4,1% | 178 468 034 | 22,8% | 87 245 687 | 11,2% | 479 430 698 | 61,3% | - | - | 782 036 589 |
2014-10 | 3 245 853 | 0,4% | 1 876 990 | 0,2% | 31 940 461 | 3,9% | 181 346 768 | 22,4% | 87 950 126 | 10,9% | 502 582 674 | 62,1% | - | - | 808 942 870 |
2014-11 | 2 618 836 | 0,4% | 1 561 315 | 0,2% | 26 914 330 | 3,6% | 161 194 005 | 21,6% | 78 667 285 | 10,5% | 474 373 548 | 63,5% | 1 153 164 | 0,2% | 746 482 484 |
2014-12 | 1 951 591 | 0,3% | 1 225 190 | 0,2% | 21 378 808 | 3,5% | 128 487 986 | 21,0% | 63 359 597 | 10,3% | 374 666 997 | 61,2% | 21 233 144 | 3,5% | 612 303 313 |
2015-01 | 1 434 976 | 0,2% | 1 050 563 | 0,1% | 20 147 531 | 2,7% | 142 179 838 | 19,4% | 72 329 946 | 9,8% | 379 949 142 | 51,7% | 117 515 522 | 16,0% | 734 607 517 |
2015-02 | 1 685 270 | 0,2% | 1 103 527 | 0,1% | 20 708 684 | 2,8% | 145 880 065 | 19,5% | 74 301 692 | 9,9% | 362 769 146 | 48,6% | 140 694 496 | 18,8% | 747 142 880 |
2015-03 | 2 227 852 | 0,3% | 1 307 670 | 0,2% | 24 728 129 | 2,9% | 165 880 722 | 19,4% | 85 201 562 | 10,0% | 402 416 727 | 47,1% | 171 830 537 | 20,1% | 853 593 200 |
2015-04 | 2 477 704 | 0,3% | 1 389 355 | 0,2% | 24 793 054 | 3,1% | 154 869 290 | 19,2% | 81 168 014 | 10,0% | 371 956 414 | 46,0% | 171 305 533 | 21,2% | 807 959 364 |
2015-05 | 2 481 232 | 0,3% | 1 475 676 | 0,2% | 25 662 523 | 3,2% | 150 535 804 | 18,8% | 78 949 104 | 9,9% | 364 186 814 | 45,5% | 177 599 821 | 22,2% | 800 890 974 |
2015-06 | 2 637 092 | 0,3% | 1 555 153 | 0,2% | 26 971 885 | 3,1% | 160 371 825 | 18,4% | 84 752 177 | 9,7% | 391 453 065 | 45,0% | 202 421 460 | 23,3% | 870 162 658 |
2015-07 | 2 726 043 | 0,3% | 1 449 273 | 0,2% | 25 853 968 | 3,0% | 151 793 184 | 17,9% | 79 347 605 | 9,3% | 378 805 905 | 44,6% | 208 735 949 | 24,6% | 848 711 927 |
2015-08 | 2 419 677 | 0,3% | 1 308 259 | 0,2% | 22 425 079 | 3,0% | 127 631 053 | 17,2% | 67 692 461 | 9,1% | 328 559 208 | 44,2% | 193 413 009 | 26,0% | 743 448 746 |
2015-09 | 2 723 887 | 0,3% | 1 449 443 | 0,2% | 24 911 857 | 2,9% | 146 533 535 | 17,0% | 78 241 316 | 9,1% | 380 745 537 | 44,1% | 228 398 192 | 26,5% | 863 003 767 |
2015-10 | 2 712 646 | 0,3% | 1 391 944 | 0,2% | 24 651 331 | 2,7% | 147 553 155 | 16,4% | 79 835 677 | 8,9% | 391 128 897 | 43,6% | 250 493 288 | 27,9% | 897 766 939 |
2015-11 | 2 265 820 | 0,3% | 1 312 933 | 0,2% | 21 618 560 | 2,5% | 135 791 355 | 16,0% | 73 587 760 | 8,6% | 365 739 431 | 43,0% | 250 693 890 | 29,5% | 851 009 749 |
2015-12 | 1 510 987 | 0,2% | 1 004 773 | 0,1% | 16 795 727 | 2,4% | 108 275 111 | 15,4% | 59 932 023 | 8,5% | 299 836 595 | 42,7% | 214 703 811 | 30,5% | 702 906 787 |
2016-01 | 1 068 083 | 0,1% | 775 719 | 0,1% | 14 670 634 | 2,0% | 100 965 579 | 13,9% | 57 815 822 | 8,0% | 308 937 798 | 42,5% | 242 678 450 | 33,4% | 726 912 085 |
2016-02 | 1 351 114 | 0,2% | 832 391 | 0,1% | 16 119 059 | 2,0% | 112 330 456 | 14,1% | 64 442 932 | 8,1% | 333 662 687 | 41,8% | 268 798 722 | 33,7% | 798 359 219 |
2016-03 | 1 576 634 | 0,2% | 954 058 | 0,1% | 17 553 847 | 2,1% | 116 210 173 | 13,9% | 67 544 646 | 8,1% | 345 321 563 | 41,2% | 288 734 142 | 34,5% | 837 895 064 |
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: komerční tisková zpráva