Zasílání nevyžádaných zásilek je v současnosti častým předmětem stížností spotřebitelů, kteří se cítí býti obtěžováni jak samotným posíláním zboží tak zejména opakovanými požadavky na úhradu. Z obavy před možným soudním či jiným vymáháním požadované částky raději zaplatí. Vedoucí právní poradny časopisu dTest Lukáš Zelený ale doporučuje: "Pokud si spotřebitelé danou zásilku neobjednali a nemají o ni zájem, rozhodně by ji neměli platit. Nejsou dokonce povinni zboží dodavateli vrátit ani jej na to upozorňovat. Jedná se o právní úpravu plnění bez objednávky, která vychází z občanského zákoníku."
V případě, že spotřebiteli vadí i samotné zasílání nevyžádaného zboží a faktur, je vhodné se obrátit písemně přímo na odesílatele. Uvedené jednání obchodníků je současně zakázanou agresivní obchodní praktikou a je tedy možné podat podnět na Českou obchodní inspekci.
Podobná situace nastává i v případě, kdy si zákazník nejprve provede objednávku s tím, že očekává pouze jednu zásil! ku. Následně ale přichází další, nechtěné zboží. Lukáš Zelený upozorňuje: "V první řadě je třeba si řádně kontrolovat původní objednávku, a to včetně textu psaného drobným písmem. Následné zásilky zpravidla přicházejí kvůli nepozornosti zákazníků, kteří si například nevšimli, že se zasláním zboží vlastně souhlasí."
Pro ty, kteří si s případnou reakcí na nevyžádanou zásilku nevědí rady, připravil časopis dTest vzorový dopis "Odmítnutí zasílání neobjednaného zboží", který je zdarma ke stažení na www.dtest.cz/neobjednanezbozi. Se svými dotazy ohledně podobných obchodních praktik se lze rovněž obrátit na poradenskou linku na telefonním čísle 299 149 009.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva