Kde se hodně jezdí, tam Bárta zvedne mýtné. Třeba na D1

18.08.2010 8:08 | Zprávy

Po úvahách na zvýšení mýtného a zdražení dálničních známek přichází ministr dopravy Vít Bárta a jeho expertní skupina s konkrétnějšími návrhy. Hrubý návrh na plošné zvýšení mýtného by měl být prý připraven do konce tohoto týdne. Platit by mohl už od příštího roku.

Kde se hodně jezdí, tam Bárta zvedne mýtné. Třeba na D1

Jak Bárta už avizoval, „jako muž činu" chce prosadit už od ledna, aby kamiony na českých dálnicích platily více. Postupně začínají na povrch vyplývat i předpoklady, s kterými expertní skupina při sestavování pokladů pracuje.

Hlavní se stává heslo - čím více je na dálnicích kamionů a čím více škodí okolí, tím vyšší by mělo být mýtné. Podle intenzity dopravy by tak měly být dražší i silnice první třídy, kde provoz nejvíce zatěžuje okolí. Projekt také zasáhne dálnici z Prahy do Brna, kde má mýtné zdražit nejvíc. „Dálnice z Prahy do Brna je jednou z těch, kde by mělo být vyšší mýtné," řekl Hospodářským novinám František Lehovec z Dopravní fakulty ČVUT. Dále také dodal, že zvýšení sazeb je užitečné a mělo se udělat už dávno.

Dopravci žádají ministra dopravy o schůzku

Zvýšení dopravy chce ministr tuzemským dopravcům kompenzovat snížením silniční daně. Dopravci se ale na takovou možnost dívají kriticky. „Prostor pro snížení silniční daně je dnes minimální, u nových vozidel je prakticky na minimu, které určuje Evropská unie," komentoval plán šéf sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar. Prostor pro snížení by se podle něj dotkl pouze starých a tedy i neekologických vozidel, kde by stát mohl zlevnit zhruba 25 tisíc korun ročně. „To je vzhledem k tomu, co se platí za mýtné, jakoby nic," tvrdí. Dopravci proto chtějí s ministrem dopravy o jeho záměrech ještě jednat, nechtějí dopustit, aby se z jeho nástinů stala hotová věc.

Experti také úplně nezavrhují zdražení dálničních známek, tato varianta je pro ně totiž nejjednodušší. Stačí, aby na zvýšení ceny kývla vláda, a řidiči budou platit více, teoreticky je možné zdražit roční známku až na 1500 korun.  Experti ale upozorňují ale, že tato varianta je na posledním místě. „Zdražení dálničních známek, teď není v plánu," ujišťuje mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský.

Přínos by se mohl pohybovat kolem 1 miliardy korun

Problémem, který se ministerstvo snaží řešit, je nedostatek financí na výstavbu dopravní infrastruktury. Bárta musel zastavit některé železniční i dálniční stavby. I když se však očekává, že zdražení dálničních poplatků by mělo přinést až 1 miliardu korun ročně navíc, podle předchozího ministra dopravy Gustava Slamečka to problém nevyřeší. „ To jsou tři kilometry dálnice, to celkový problém nevyřeší," řekl Hospodářským novinám. A jak mluví statistiky? 3,7 mld. korun se letos od ledna do července vybralo na mýtném. Za celý rok se očekává výběr přes 6 miliard. Pětinu této částky spolkne provoz systému. 3 mld. korun je očekávaný výnos z prodeje dálničních známek. Pokud by zvýšení ceny schválila vláda, může platit od 1. ledna.

Dále čtěte:

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: kas

MUDr. Ivo Trešl byl položen dotaz

očkování

Vážený pane doktore, ráda bych využila možnosti se vás zde zeptat na jednu věc. Když se nechám očkovat proti černému kašli, znamená to, že ho nemůžu dostat nebo je to jak s vakcínou proti covidu? A ještě na jak dlouho mě případně očkování proti nákaze ochrání? A když už jsem nakousla téma covid, pro...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: České jaderné elektrárny splňují mezinárodní normy ochrany životního prostředí

13:33 ČEZ: České jaderné elektrárny splňují mezinárodní normy ochrany životního prostředí

Temelín i Dukovany splňují požadavky mezinárodní normy pro řízení ochrany životního prostředí. Takov…