Jak Bárta už avizoval, „jako muž činu" chce prosadit už od ledna, aby kamiony na českých dálnicích platily více. Postupně začínají na povrch vyplývat i předpoklady, s kterými expertní skupina při sestavování pokladů pracuje.
Hlavní se stává heslo - čím více je na dálnicích kamionů a čím více škodí okolí, tím vyšší by mělo být mýtné. Podle intenzity dopravy by tak měly být dražší i silnice první třídy, kde provoz nejvíce zatěžuje okolí. Projekt také zasáhne dálnici z Prahy do Brna, kde má mýtné zdražit nejvíc. „Dálnice z Prahy do Brna je jednou z těch, kde by mělo být vyšší mýtné," řekl Hospodářským novinám František Lehovec z Dopravní fakulty ČVUT. Dále také dodal, že zvýšení sazeb je užitečné a mělo se udělat už dávno.
Dopravci žádají ministra dopravy o schůzku
Zvýšení dopravy chce ministr tuzemským dopravcům kompenzovat snížením silniční daně. Dopravci se ale na takovou možnost dívají kriticky. „Prostor pro snížení silniční daně je dnes minimální, u nových vozidel je prakticky na minimu, které určuje Evropská unie," komentoval plán šéf sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar. Prostor pro snížení by se podle něj dotkl pouze starých a tedy i neekologických vozidel, kde by stát mohl zlevnit zhruba 25 tisíc korun ročně. „To je vzhledem k tomu, co se platí za mýtné, jakoby nic," tvrdí. Dopravci proto chtějí s ministrem dopravy o jeho záměrech ještě jednat, nechtějí dopustit, aby se z jeho nástinů stala hotová věc.
Experti také úplně nezavrhují zdražení dálničních známek, tato varianta je pro ně totiž nejjednodušší. Stačí, aby na zvýšení ceny kývla vláda, a řidiči budou platit více, teoreticky je možné zdražit roční známku až na 1500 korun. Experti ale upozorňují ale, že tato varianta je na posledním místě. „Zdražení dálničních známek, teď není v plánu," ujišťuje mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský.
Přínos by se mohl pohybovat kolem 1 miliardy korun
Problémem, který se ministerstvo snaží řešit, je nedostatek financí na výstavbu dopravní infrastruktury. Bárta musel zastavit některé železniční i dálniční stavby. I když se však očekává, že zdražení dálničních poplatků by mělo přinést až 1 miliardu korun ročně navíc, podle předchozího ministra dopravy Gustava Slamečka to problém nevyřeší. „ To jsou tři kilometry dálnice, to celkový problém nevyřeší," řekl Hospodářským novinám. A jak mluví statistiky? 3,7 mld. korun se letos od ledna do července vybralo na mýtném. Za celý rok se očekává výběr přes 6 miliard. Pětinu této částky spolkne provoz systému. 3 mld. korun je očekávaný výnos z prodeje dálničních známek. Pokud by zvýšení ceny schválila vláda, může platit od 1. ledna.
Dále čtěte:
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: kas