Zavedení odloženého školného na vysokých školách je v zásadě hotovou věcí, ale podle předsedy odborného poradního orgánu to samo o sobě nevyřeší veškeré problémy českého vysokého školství. Haňka v pořadu nastiňoval, jaké další kroky musí následovat po zavedení školného.
Přímé školné je lepší
Před odloženým školným by dal Rudolf Haňka přednost školnému přímému, doplněnému o některé mechanismy. „Je mnohem rozumnější, zaplatit to školné přímo s tím, že ten, kdo na to má, to zaplatí, a tem, kdo na to nemá si půjčí od státu, kterému později svou půjčku splácí," uvedl profesor.
Dodal také, že na Univerzitě v Cambridge sice po zavedení školného došlo k 10% zájemců o vzdělání, ale hned o rok později se zase počet zájemců zvýšil o 20% a to především mezi sociálně slabší populací.
Sedmdesát tři vysokých škol na 10 milionů lidí
Za mnohem zásadnější otázku považuje velký počet vysokoškoláků v této zemi. Vysokoškolské vzdělání už prý není jen pro horních 15% populace a podle Haňky to není úplně správné.
„V Británii je 123 vysokých škol na 60 milionů lidí, když si to převedete na naše podmínky, měli bychom mít zhruba dvacet škol. Právě proto, že tomu tak není, objevuje se tu fenomén létajících profesorů nebo kauza na Plzeňských právech," uzavřel Haňka.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp