O nákladové nádraží Žižkov se přou developeři a památkáři

13.09.2010 19:06 | Zprávy

Developeři svádějí boj s památkáři o lukrativní parcely pražského nákladového nádraží Žižkov. Jedni chtějí tuto funkcionalistickou stavbu srovnat se zemí, druzí zachránit pro další generace. Původní záměr radnice Prahy 3 byl jasný: osm let nepoužívanou starou lokalitu proměnit v centrum městské části s parkem, bulvárem a obchody. Ministerstvo kultury však zvažuje památkářskou ochranu lokality.

O nákladové nádraží Žižkov se přou developeři a památkáři

Podle architektky Evy Dvořákové, která připravuje pro Národní památkový ústav podklady, je nákladové nádraží Žižkov největší funkcionalistickou průmyslovou stavbou v Praze.
Ochrana technických památek prý v Česku zaostává. „Domnívám se, že obecné povědomí o průmyslovém dědictví u nás ještě není na takové výši, aby tyto objekty byly běžně chráněny," vysvětluje.

Dvořáková je jednoznačně pro to, aby se nákladové nádraží stalo chráněnou památkou, kterou nikdo nezboří, ale naopak opraví pro další využití.

Stejný názor sdílí i ředitel Výzkumného centra průmyslového dědictví při ČVUT Benjamin Fragner, který vidí v opravených nádražních budovách budoucí centrum nové čtvrti: „Tady když se rozhlédnete, je až jakési romantické prostředí, které bude vždy ozvláštňovat široké území."

Nádraží chátrá již osm let

„Radnice jedná o změně území už pět let. A nová informace o tom, že by nakonec prostor mohl být pod ochranou památkářů, ji velmi zaskočil," informuje radní Prahy 3 Ondřej Pecha. Domnívá se, že původní technické zařízení určené k vykládce a nakládce vlaků je nevyužitelné. Ve srovnání s Masarykovým nádražím nemá podle něho to žižkovské architektonický charakter. „Jestliže se tento soubor budov prohlásí kulturní památkou, bude to dvacet let prázdné, než to samo spadne. Nikdo s tím nikdy nic neudělá," tvrdí Pecha.

Radnice Prahy 3 by chtěla, aby se novou čtvrtí prodloužila Olšanská ulice. Ta by velmi ulevila místní přetížené dopravě. Také vedení hlavního města usiluje, aby na místě nákladového nádraží Žižkov vzniklo další městské centrum s obchodními domy, kancelářemi a byty. Hodlá kvůli tomu změnit územní plán.

České dráhy, které jsou doposud majitelem pozemků, čekají na změnu územního plánu a zapsání pozemku jako obytné zóny. Pak je chtějí co nejvýhodněji prodat.

Více:

Kozumplíková (ODS): Žižkov si ponechal ducha i odvahu 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Adam Karel

Ing. Josef Bernard byl položen dotaz

Vaše ,,pomoc" živnostníkům

Jak nám má pomoci odložení plateb na pojištění, když zálohy stejně tak či tak budu muset uhradit? Paradoxně když se mi nebude v podnikání dařit, tak kde pak vzít peníze na zaplacení záloh, které jste dost zvýšili? Nemyslíte, že by bylo prospěšnější, kdybyste je nezvyšovali? Tvrdíte, že je to kvůli d...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pražská plynárenská představila před zimou novinky

9:59 Pražská plynárenská představila před zimou novinky

V období, které je z pohledu odběratelů zemního plynu z celého roku nejpříhodnější, tedy před zaháje…