Nečas potvrdil zájem vlády na novele zákona o ovzduší

12.10.2010 13:32 | Zprávy

Prašnost v centrech obcí má pomoct snížit návrh novely zákona o ochraně ovzduší, který umožní městům vymezit nízkoemisní zóny, kam v případě překročení emisních limitů nebudou moci vyjíždět automobily. Zákon má také omezit některé zdroje znečištění.

Nečas potvrdil zájem vlády na novele zákona o ovzduší

Aby byl zákon o ochraně ovzduší přijat co nejrychleji, koalice ho do sněmovny pošle jako poslaneckou iniciativu.

„Již začalo inverzní období, které se projevilo na čistotě ovzduší. Problém je tak nutné řešit urgentně. A právě proto, že si vyžaduje rychlé řešení, tak jsme zvolili cestu poslaneckého návrhu. Inverze nečekají, zimní měsíce budou ještě horší. Prozatím bude podán návrh formální," vysvětlil k tomu v úterý Nečas na brífinku.

Podle návrhu novely zákona o ovzduší mají radnice získat právo vymezit ve městech a obcích zóny, do nichž nebudou moci vjíždět starší automobily, které nesplňují určité emisní limity. Majitelé vozidel, na něž se zákaz vztahovat nebude, si budou muset koupit a vylepit emisní plakety.

Řidiči budou moci jezdit na dálnicích zdarma

Novelu bude vláda řešit již tuto středu. Má mimo jiné ulehčit aglomeracím tím, že řidiči budou moci zdarma vjet na dálnice. Takové opatření se děla hlavně kvůli Ostravě, kde  zpoplatnění dálnice podle analýzy města přivedlo do vedlejších ulic až 2500 aut navíc.

Takzvaná nízkoemisní zóna by měla vzniknout podle novely rok potom, co radnice nařízení vydá. Úřad stanoví emisní kategorie vozů, která budou moci do zóny jezdit.

„Nízkoemisní zónu budou moci obce vyhlásit pouze tam, kde jsou překračovány imisní limity a současně existuje objízdná trasa bez omezení po komunikaci stejné nebo vyšší třídy," vysvětlila k tomu jedna z autorek novely Kristýna Kočí z Věcí veřejných.

Ministr životního prostředí Pavel Drobil dodal, že vláda bude moci stanovit nové stropy emisí pro trvalé zdroje znečištění na vymezených územích. Pocítí to podle autorů hlavně jejich provozovatelé, kteří prý budou muset investovat řádově miliony do šetrnějšího provozu. Provoz zdrojů znečištění, u nichž emise není možné regulovat, by mohl být dokonce omezen.

Zóny v Evropě již fungují
    

Nízkoemisní zóny fungují v řadě evropských měst, například v Londýně, ve Stockholmu či některých městech v Německu.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: olb



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pozadí sporu o poplatky: Dusno mezi vládou a ředitelem Součkem. Jména, co vadí

20:21 Pozadí sporu o poplatky: Dusno mezi vládou a ředitelem Součkem. Jména, co vadí

Proč Fialův koaliční kabinet ve Sněmovně odložil legislativní změnu vedoucí k navýšení koncesionářsk…