Lukša (TOP 09): Ochrana ovzduší musí být účinnější

08.11.2010 5:30

Na mnohých místech České republiky se ovzduší od pádu socialismu výrazně zlepšilo. Jednou z výjimek zůstává i nadále Moravskoslezský kraj.

Lukša (TOP 09): Ochrana ovzduší musí být účinnější

Příčinou této situace je mimo jiné i nevyhovující zákon o ochraně ovzduší, který obsahuje řadu „děr" a chybějících ustanovení. Proto jsem se rozhodl s dalšími kolegy předložit novelu zákona, která má stávající nedostatky odstranit.

Řada lidí se mě ptá, jak je možné, že jsou emisní limity neustále překračovány. Odpověď zní jednoznačně - hodnoty emisních stropů pro jednotlivé kraje mají charakter doporučení. Neexistuje také jednoznačná vazba mezi konkrétní situací na konkrétním území (např. Ostrava a okolí) a provozem zdrojů znečišťování ovzduší. Jinými slovy, i když továrny budou plnit emisní limity, může se stát (a stává se to často), že vlivem znečištění z jiných zdrojů (např. automobilů) dochází k překračování únosné meze a ovzduší se stává zdraví nebezpečné.

Naše novela proto přináší několik účinných opatření. Zaprvé, rozšiřuje nutnost dodržování emisních stropů též na skupinu zdrojů či všechny zdroje znečištění na vymezeném území. Zadruhé, obce budou moci vymezit na svém území nízkoemisní zóny. Týká se to území, kde jsou překračovány limity znečištění a současně existuje objízdná trasa tohoto území bez omezení. Do těchto zón nebude možné jezdit s vozidly, která nesplňují určené emisní hodnoty, tj. jedná se především o starší vozy nešetrné k životnímu prostředí. Zde podotýkám, že nejde o náš výmysl, ale úspěšné opatření, jež zavedla řada evropských měst jako např. Stockholm, Londýn a spousta měst v Německu.

Dalším významným opatřením je osvobození obchvatů měst od zpoplatnění při překročení emisních limitů. Toto opatření má motivovat řidiče, aby se nevyhýbali zpoplatněným obchvatům a nesnažili se ušetřit tím, že pojedou „zdarma" po městských cestách. Tím se zároveň zvýší i plynulost provozu ve městech a řidiči nebudou muset stát často v kolonách. Úseky, kterých se bude týkat osvobození od poplatků, stanoví příslušná vyhláška.

Nehodlám předstírat, že novela zákona vyřeší všechny problémy se znečištěným ovzduším. Představuje však první krok, za nímž budou muset následovat další, jako např. nový zákon o ovzduší na straně jedné až po jednání s polskou stranou o lepší spolupráci při omezování emisí na straně druhé.  Jen tak se bude lidem lépe dýchat a pouze tímto způsobem můžeme snížit vysoký výskyt rakoviny a jiných onemocnění v Moravskoslezském kraji.

Více:
Nečas je rád, že se novela o ovzduší dostane brzy do sněmovny

Petržílek (ČSSD): Prosazujeme nový zákon o ochraně ovzduší

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Pavol Lukša - profil

Tomio Okamura byl položen dotaz

migranti

V rozhovoru pro PL jste řekl, že hnutí SPD tady nechce žádné africké a islámské migranty. Ty ale podle všeho k nám ani nechtějí. Jak se ale stavíte k přijímání uprchlíků z Ukrajiny? A vracel byste na Ukrajinu bojeschopné muže? A pokud ano, jak?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Budoucnost: Problémy zemědělství. Klíčové je správně nastavit dotace

10:14 Budoucnost: Problémy zemědělství. Klíčové je správně nastavit dotace

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k zemědělství.