Ministr školství Josef Dobeš (VV) s úspěchem či neúspěchem státních maturit spojil své další působení na ministerstvu. "Pokud to opravdu slíbil, měl by odejít, protože většina obav z maturit se naplnila," komentoval ve čtvrtečních Impulsech Václava Moravce Dobešův záměr Feřtek.
Zároveň ale připouští, že ministr důvod k odchodu nemá. Naopak mu přiznává zásluhy za to, že se vůbec do tak rozsáhlého a obtížného projektu vůbec pustil, narozdíl od předchozích ministrů školství, kteří o státních maturitách vždy pouze mluvili.
Feřtek ale připouští, že v současném systému státních maturit je řada velmi podivných věcí.
"Nepochopitelná záležitost je didaktická úroveň testů. Ty testy se připravovaly dlouho a CERMAT má systém nastavený docela dobře, tudíž není jasné, proč to nakonec dopadlo tak špatně," podivuje se. "CERMAT dělá amatérské chyby. Je neuvěřitelné, že k tomu vůbec mohlo dojít," dodává.
Evropské země zveřejňují všechny testy včetně odpovědí
Velké kritice čelí CERMAT kvůli téměř hysterickému utajování svých testů. Zprvu se šéf společnosti Pavel Zelený vymlouval na autorská práva. Brzy ale obrátil. Ve vyhlášce ministerstva školství podle Feřtka totiž výslovně stojí, že maturitní testy podléhají utajení pouze do doby, než se dostanou k rukám studentů. V tu chvíli je lze podle vyhlášky zveřejnit.
"Kdyby testy byly výborné, tak je CERMAT utajovat nechce," myslí si Feřtek, podle jehož slov například slovenský CERMAT zveřejňuje nejen plné znění všech existujících maturitních testů včetně otázek, ale i další informace, jako třeba kdo a jak danou otázku pro testy vybral. Zároveň poukázal, že Česká republika společně s Tureckem jsou jedinými zeměmi Evropské unie, které testy před veřejností utajují.
Maturity snižují nároky na vzdělání
Podle dřívějších slov ministra Dobeše měly státní maturity zvýšit úroveň vzdělanosti absolventů středních škol. Feřtek ale tvrdí, že došlo k přesnému opaku.
"Letos maturita velmi škodila. Některá kvalitní gymnázia mají nároky na své studenty mnohem vyšší a kvůli státním maturitám letos oproti minulosti museli laťku náročnosti snížit," vysvětluje.
Hranice, kdy student u maturity ještě prospěl, je totiž nyní pevně daná. Zmíněným gymnáziím by ale za normálních okolností znalosti odpovídající této hranici k úspěchu nestačily. Nyní se této hranice ale musela přizpůsobit.
Feřtek je ale přesvědčen, že kvalita státních maturit se v budoucnu zvýší. Klíčem je ale plné zveřejnění testů, statistik, ale i financí, které na státní zkoušky padly.
"Ukázalo se, že v testech je hodně chyb a měla by se o něm bavit odborná veřejnost," dodal.
Související:
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jhe