"My (Věci veřejné - pozn. redakce) se domníváme, že zejména v situaci, ve které se nacházíme, je příležitost, aby došlo k vyšší míře zdanění," řekl Bárta v rozhovoru pro server iDNES.cz. "Progresivní zdanění by znamenalo zavedení druhého daňového pásma od příjmu nad 90 tisíc korun měsíčně. To je něco, co bychom považovali za spravedlivé a správné."
Danit by tyto lidi chtěl třiceti procenty. "Podle našeho propočtu by to mohlo přinést kolem pěti miliard korun ročně do státního rozpočtu při třicetiprocentní sazbě daně."
Je ale prý schopný jednat o kompromisu. Lze předpokládat, že koaliční partneři ODS a TOP 09 s návrhem souhlasit nebudou, už dříve směrem k opozičnímu návrhu progresivní daně vzkazovali odpovědi typu "v žádném případě". Slovy ministra spravedlnosti Jiřího Pospíšila nelze, aby jedna z koaličních stran po podepsání koaliční smlouvy a roce vládnutí přišla s návrhem, který je v přímém rozporu s ideologií ostatních, což minimálně pro ODS v tomto případě platí.
Více: Pospíšil k VV: Nebudeme šikanovat lidi jen proto, že jsou bohatí
Rozpočet, z něhož si udělal prioritu ministr financí Miroslav Kalousek, vnímá Vít Bárta jako poslední problém. "Na prvním místě priorit jsou spravedlivé daně, na druhém stojí efektivní státní rozpočet, kdy budeme mít zároveň jistotu, že můžeme vyčerpat peníze, které nám nabízí Evropská unie, teprve na třetím místě je to, jaká bude výše schodku," vysvětlil.
Evropská unie už nám nebude posílat peníze
EU argumentoval Bárta zejména situaci na resortu dopravy, kterému relativně donedávna šéfoval. "Pokud totiž doprava nedostane o 14 miliard korun více, než jak navrhuje ministr Kalousek, nevyčerpáme fondy z Evropské unie a Česká republika přijde o další desítky miliard korun," řekl serveru.
"To není otázka chyb, které bych já způsobil za rok na ministerstvu dopravy, ale chyb, které udělali mí předchůdci Aleš Řebíček a Milan Šimonovský, za nichž byly vysoutěženy a uzavřeny smlouvy k zakázkám, které dnes Evropská unie odmítá proplácet. V této situaci je ministr Pavel Dobeš ve dvojím ohni. Musí zaplatit závazky stavebním společnostem za to, co se staví, a hrozí, že to EU neproplatí. Musí také stavět i jiné stavby, kde lze vyčerpat peníze, které nám Evropská unie dává k dispozici. Pokud neuděláme jedno nebo druhé, přijdeme o desítky miliard, které můžeme dostat do dopravní infrastruktury. Řeší se vlastně to, jestli vláda sebere ministru dopravy korunu a stát přitom přijde o dalších pět korun, které by mohl z Evropské unie dostat."
Čtěte:
Bárta pohrozil vetem rozpočtu: Ustupte u DPH, jinak ministři nehlasují
Obrat! Bárta je pro zvýšení DPH. Chce ale "překopat" škrty a daně
Foto: Zbyněk Pecák
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: par