Senátoři z novely odstranili také pasáž, která měla zrušit výběr koncesionářských poplatků z přijímačů upravených pro jiné účely než pro příjem televizního a rozhlasového vysílání. Formulace by prý umožnila obcházet povinnost platit poplatky. ČT se obávala "nekontrolovatelného výpadku příjmů", prý až ve výši 500 milionů korun, uvedl spoluautor novely a senátor za ODS Tomáš Töpfer. Senátní mediální komise navrhne jiné řešení.
O konec reklamy na ČT se zasadily komerční televize
Omezení reklamy v ČT prosadily největší české komerční televize, Nova a Prima, které nevylučovaly možnost arbitráží. Argumentovaly dohodou, podle níž původně měla reklama ve veřejnoprávní televizi zcela skončit letos 11. listopadu v souvislosti se završením digitalizace vysílání. Nova a Prima mají podle novely dvěma procenty ročních čistých výnosů z reklamy místo ČT financovat Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie, a to s TV Barrandov. Senátoři doporučili zpřesnit pravidla výběru tohoto příspěvku.
Podle spoluautora novely Jiřího Oberfalzera (ODS) se očekává, že by fond kultury mohl dostávat kolem deseti milionů korun ročně. Fond kinematografie by pak měl dostávat stejně jako dosud zhruba 150 milionů korun za rok. TV Barrandov už dříve uvedla, že odvod do fondu kinematografie je pro ni diskriminační. Její generální ředitelka Janka Vozárová řekla, že by mohl být ohrožen rozvoj této televize, která na trhu působí teprve tři roky.
Novela rovněž zakazuje ČT vysílat teleshopping a na jejím webu by se neměla objevovat obchodní sdělení. "Pro Českou televizi je to zhruba výpadek z teleshoppingu kolem 100 milionů korun, u sponzoringu zhruba 80 milionů korun," uvedl již dříve obchodní ředitel ČT Robert Kvapil. Význam reklamy pro hospodaření ČT ovšem již několik let klesá, hlavně po zvýšení koncesionářských poplatků. Loni se reklama na celkových výnosech ČT ve výši 7,3 miliardy korun podílela 530 miliony korun.
Zadavatelé reklamy se bojí monopolizace trhu
Proti omezení reklamy v ČT se stavěli zadavatelé reklamy. Podle nich by Nova a Prima ovládly 95 procent reklamního trhu a mohly by jim diktovat své podmínky včetně cenových. Před monopolizací reklamního trhu varovali také zástupci mediálních agentur, které pro televize prodávají jejich reklamní prostor.
- DLOUHODOBĚ sledujeme téma: Česká televize
Čtěte také:
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: qot