Zdeněk Žák se postavil za megalomanský projekt na propojení Dunaje, Odry a Labe, který podporuje prezident Miloš Zeman. "Byli bychom blázni, kdybychom to neudělali," říká Žák o stavbě kanálu. Případné provedení by si vyžádalo desítky až stovky miliard korun, proto má také řadu odpůrců včetně exministra financí Miroslava Kalouska (TOP 09).
Ředitelství vodních cest má do podzimu vypracovat studii o proveditelnosti vodního koridoru. Zájem na jeho dokončení mají mimo jiné i některé severomoravské podniky, které v současnosti k vodní dopravě nemají přístup, píše iHNed.cz. Podporu má prý také v Polsku a Rakousku.
"Jde o jednu z posledních příležitostí, jak tady velkou věc zainvestovat z evropských peněz. Byli bychom blázni, kdybychom to neudělali," vysvětluje důvody pro stavbu projektu Žák v rozhovoru pro HN.
Musíme být soběstační
Ministr popřel, že by došlo k vybudování konkurence ČD Cargo, které se potýká s problémy. Cílem je podle Žáka klást důraz na energie, kde jsme soběstační. "Pokud je dnes levnější dovézt uhlí z Vietnamu než ho kopat v Karviné a hrozí nám, že nám někdo zavře kohoutky s ropou, tak potřebujeme kanály, jak sem to uhlí dostat. Železniční doprava je ekologická, ale je mnohem dražší právě pro obrovské dopravy substrátů," popsal Žák.
Expert na dopravu kvůli tomu nevylučuje investice do vysokorychlostních tratí. "Kdo má dobrý projekt, tak si ho obhájí, kdo nemá žádný, dostane nula, kdo má deset projektů, dostane na deset projektů. Výsledek našich válek s Evropou je, že se nám vzdalují vysokorychlostní tratě i voda," konstatuje.
Chyba je podle Žáka v tom, že se o to dřív moc nebojovalo a teď se bojuje. "Je to s kanálem pět minut po dvanácté, ale věříme, že se to dá zachránit," doufá ministr.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: adr