Prakticky neomezené prostředky má podle Hospodářských novin mít hnutí ANO 2011 miliardáře Andreje Babiše. Strana, která jde do svých prvních sněmovních voleb a nečerpá žádné příspěvky na současné zákonodárce, má rozsáhlé možnosti díky svému šéfovi, dlouhodobě druhému nejbohatšímu Čechovi. Strana se chystala na dlouhodobou kampaň až do května, i v případě předčasných voleb by prý chtěla proinvestovat až devadesát milionů. Je také první stranou, která již vyvěsila billboardy.
Z velkých politických partají prý nejvíce investuje ČSSD. Favorit voleb chce vsadit především na kontaktní kampaň svých lídrů v ulicích, ale přesto by mohl do voleb nasypat až 80 milionů. Volební manažer, místopředseda Milan Chovanec, připustil, že tuto částku by strana do určité míry musela krýt půjčkou. Ta by však prý v rozumné výši neměla být problémem.
Naproti tomu ODS, která v minulé kampani oficiálně utratila nejvíce, se nyní hodlá držet zpátky. Vzhledem k vnitřním turbulencím po odstoupení Petra Nečase je však proti ostatním v časové ztrátě. Ještě nemá vybraného volebního manažera, ani připravený rozpočet kampaně. Oslovení občanští demokraté, například Jiří Pospíšil, nejsou schopni uvést více než to, že náklady na kampaň se mají pohybovat v řádu desítek milionů.
TOP 09, její hlavní rival na pravici, chce do kampaně investovat přibližně stejnou částku jako před třemi roky, kdy ji strana vyčíslila na 37 milionů. Sázet prý znovu hodlá hlavně na osobnost svého předsedy Karla Schwarzenberga. Hlavním tématem kampaně má být pokračování jeho souboje z prezidentské volby s Milošem Zemanem.
Naopak SPOZ, která se k prezidentovi hlásí, si dělá naděje, že pronikne do sněmovny. Do značné míry ji k tomu opravňují předvolební průzkumy. Její bývalý předseda a dnes kancléř prezidenta republiky Vratislav Mynář prý Hospodářským novinám prozradil, že strana už uvažuje, zda po volbách jít do vládní koalice s ČSSD. I SPOZ v minulých dnech oblepila zemi billboardy, ve kterých útočí na bývalého ministra financí Miroslava Kalouska. Náklady kampaně strana ještě nezveřejnila, mají být ale srovnatelné jako před čtyřmi roky, kdy strana vynaložila 60 milionů.
Z dalších stran podle HN například komunisté ještě nerozhodli, kolik na kampaň vynaloží, ale odhadují náklady přibližně stejné jako v roce 2010: Tehdy to bylo 31 milionů. Podobné náklady plánují i lidovci, kteří se touží po čtyřech letech vrátit do Poslanecké sněmovny. Žádná ze stran však neplánuje takové rozhazování jako dvě největší strany v roce 2010. Tehdy ODS za sněmovní a komunální volby dohromady utratila více než půl miliardy a ČSSD po sněmovních oficiálně uváděla částku 180 milionů, která však byla zpochybňována jako nevěrohodně nízká.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jav