Důchodce, který „uvěřil“. Nechtějte vědět, co za chvíli poběží na ČT

28.04.2024 7:15

Zmatený důchodce, který uvěřil fake news o atomové válce a chodí po městě v atombordelu. To je hlavní hrdina klipu, který má být vysílán i na České televizi jako varování před dezinformacemi. Stvořil jej projekt Demagog.cz v rámci své edukační kampaně k eurovolbám. Očekává totiž, že tyto volby budou některé síly chtít ovlivnit „koordinovanou dezinformační kampaní“ ještě více, než ty předcházející.

Důchodce, který „uvěřil“. Nechtějte vědět, co za chvíli poběží na ČT
Foto: Screen Youtube
Popisek: Důchodce napálený dezinformací. Kampaň spolku Demagog.cz

„Nukleární válka, chemtrails, HIV jako prostředek ke snížení světové populace. Počet dezinformací šířených online stále roste,“ zaznělo minulou neděli v pořadu Newsroom ČT24.

A následně moderátorka představila projekt, kterým organizace Demagog.cz bojuje proti ovlivnění evropských voleb.

Jeho zástupci vysvětlili, že s rozvojem AI technologie očekávají u letošních eurovoleb „strašné množství obsahu různých fiktivních konspirací“.

Tomu chce projekt čelit apelem na voliče, aby těmto věcem nevěřili. Za tímto účelem vznikla kampaň, kterou chce spolek šířit v televizi i na internetu.

Anketa

Jste rádi, že v USA prošel balík pomoci pro Ukrajinu?

6%
92%
hlasovalo: 26415 lidí
Projekt Demagog.cz vznikl v roce 2012 jako iniciativa dvou studentů Masarykovy univerzity v Brně, kteří ověřovali pravdivost výroků politiků. Inspiraci našli na Slovensku, kde už podobný projekt běžel dříve.

Některá jejich hodnocení čelila kritice, zejména proto, že se snažili výroky důsledně členit v kategorii pravda – nepravda, což ne vždy dokázalo zahrnout všechny aspekty.

Hodně byl kritizován jejich rozbor výroků docenta Martina Konvičky, kdy se hodnotitelé pouštěli na tenký led náboženských textů a celkově jejich hodnocení působilo velmi zaujatě a pochybně.

Pochybnosti v té době vzbuzovalo i financování, do kterého významně přispívala rodina Open Society Fund George Sorose.

Když se po brexitu a volebním vítězství Donalda Trumpa v hlavním mediálním proudu prosadilo vysvětlení, že za těmito nečekanými výsledky stojí působení dezinformací a i Evropská unie definovala jako své téma boj proti nim, stala se zaběhnutá organizace věnující se ověřování pravdivosti součástí rodících se protidezinformačních struktur.

Roku 2020 se zapojili do sítě nezávislých fact-checkingových partnerů, kteří pro společnost Facebook ověřují pravdivost vybraného facebookového a instagramového obsahu. „V rámci naší spolupráce s Facebookem jsme jen od počátku roku 2023 označili v České republice přes 861 000 nepravdivých či jinak zavádějících příspěvků,“ uvádí jeho koordinátor. Rovněž je Demagog.cz členem mezinárodní sítě International Fact-Checking Network.

Demagog rovněž participuje na projektu CEDMO, který zkoumá dezinformace z teoretického pohledu a stojí za ním akademik FSV UK a současně moderátor České televize Václav Moravec.

O financování Moravcova projektu z veřejných peněz jsme již informovali opakovaně. Nejnověji si Středoevropská observatoř digitálních médií objednala u společnosti Alba Design Press úpravu loga a manuál nového vizuálního stylu za 80 tisíc korun plus DPH.

CEDMO je rovněž vedeno jako mediální partner jejich nejnovějšího projektu Dezinformace nás mohou zasáhnout víc, než si myslíme.

Proto se „snaží zdůraznit naléhavost osvěty veřejnosti o rizicích, která pro společnost čím dál více představují dezinformace“. Koordinátor projektu Petr Gongala hovoří o koordinovaných kampaních, které se snaží ovlivnit například nadcházející evropské volby.

Lukáš Kutil, datový analytik z observatoře CEDMO, zdůrazňuje, že pocit ohrožení dezinformacemi v posledních měsících mezi lidmi ještě zesiluje. „Lidé rovněž vnímají možná bezpečnostní ohrožení České republiky v důsledku šíření dezinformací, a i z toho důvodu potom např. souhlasí i s určitou formou státní regulace médií šířících neověřené informace,“ uvádí.

A doufá v oslovení ještě širšího okruhu veřejnosti, který např. dosud neshledal důvod k samostatnému zamyšlení nad negativními dopady dezinformací“.

Na projekt poutá video se seniorem, který uvěří dezinformaci s falešným výbuchem jaderné zbraně a v obavě z atomového útoku chodí po městě s maskou v kompletní ochranné výstroji, řečené „atombordel“.

Zmateného důchodce hraje Jan Slovák, herec známý z pražského divadla Sklep.

Spot bude vysílán v České televizi i v kinech.

Peníze od Google a EU

V rámci projektu byl vytvořen i „speciální web, kterým projekt Demagog.cz prezentuje některá zjištěná sociologická data“.

Web zahrnuje celkem čtyři stránky, z nichž na první je uvedena první část názvu projektu, na druhé druhá část s informacemi, že 73 procent české populace vnímá dezinformace jako problém a 60 procent za ohrožení bezpečnosti. Tyto údaje vycházejí z průzkumu CEDMO.

Třetí stránka představuje Demagog.cz jako unikátní český projekt a lze se z ní proklikat na čtvrtou, která nabízí zmíněné video s důchodcem, který podlehl dezinformaci. Případně na hlavní stránky organizace Demagog.cz.

Ekonomický novinář Aleš Borovan navíc v souvislosti s tímto projektem poukazuje na problematickou nezávislost Demagogu s ohledem na jeho financování Evropskou unií či společností Google. Evropská unie je i politickou entitou hájící vlastní politické zájmy, což projekt, který si osobuje roli mediálního arbitra, problematizuje ještě více.

„Evropská unie v poslední době přišla s několika iniciativami či nařízeními, které mohou ohrozit demokratické principy a svobodu slova - zejména cenzurní Akt o digitálních službách (DSA) nebo orwellovský Akt o svobodě médií (EMFA), který je ve skutečnosti hrozbou pro fungování nezávislých médií v EU,“ dodává Borovan.

„Demagog.cz se prezentuje jako nezávislá iniciativa. Jak si ale každý může ověřit na webu Demagoga, projekt Demagog.cz je/byl financován Evropskou unií nebo Google a jako takový nemůže být považován za nezávislý,“ opakuje novinář i pro ParlamentníListy.cz.

U projektu, který si za svůj smysl klade vyhledávání dezinformací, jej nemile překvapilo i to, že sám některé dezinformace šíří. „Používá dezinformační termín „manželství pro všechny“, ve skutečnosti se však jedná o „manželství rovněž pro stejnopohlavní páry“. Zde cituji z webu Demagoga: „Pirátští poslanci se podíleli na přípravě zákona, který v roce 2018 navrhoval zavést manželství pro všechny.“ Není to pravda, Piráti se snaží zavést manželství i pro stejnopohlavní páry. To je rozdíl,“ uvádí pro příklad.

V případě, že Demagog dostává v rámci spolupráce prostor na veřejnoprávní televizi by podle něj mělo být transparentně uvedeno, o jaký projekt se jedná a kým je financován, aby si divák mohl utvořit nezávislý obrázek.

Že se Česká televize rozhodla věnovat tématu dezinformací, to je v pořádku. Jenže nelze přehlédnout, že k tomu přistupuje poněkud selektivně.

„Z mého pohledu ČT zřetelně opomíjí dezinformace, které šíří vládní politici. Aktuálně se to týkalo například dezinformací ministra vnitra Rakušana o migračním paktu,“ uzavírá pro ParlamentníListy.cz Aleš Borovan.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jakub Vosáhlo

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
RNDr. Luděk Niedermayer byl položen dotaz

bezpečnost EU

Z čeho jste nabyl dojmu, že EU zvládá řešit otázku bezpečnosti? Máte pocit, že si dokázala dobře poradit s migrační krizí, a že je připravena na tu další?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Hůe, Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré DiskuseHůe , 28.04.2024 13:22:39
Pokud si nepustím ČT a nekoupím Reflex, tak mně žádné lži neohrožují!

|  14 |  0

Další články z rubriky

Akt EU o svobodě médií: Spíš pravý opak. Novým heslem jsou „systémová rizika“

20:13 Akt EU o svobodě médií: Spíš pravý opak. Novým heslem jsou „systémová rizika“

Europoslanci v půlce března podpořili Evropský akt o svobodě médií (EMFA) coby pravidla, která má za…