Podpisové archy a dopis byly předány do rukou senátora Ivo Valenty a místopředsedy senátu Zdeňka Škromacha, kteří zavedení povolené míry alkoholu pro cyklisty vítají. Nejenže jsou oba cyklisté a občas si skleničku na osvěžení chtějí dát, ale i proto, že to podporuje živnostníky a malé hospůdky, které podél cyklostezek vznikají.
Předloha má uzákonit, že by cyklisté na cyklostezkách v obcích a na silnicích třetích tříd mohli mít až 0,8 promile alkoholu v krvi, což odpovídá přibližně dvěma pivům. Zákon bude platit pouze, pokud pojedou na kole sami. Další podmínkou je, že alkohol nebude omezovat schopnost řídit kolo. Pokud by pod vlivem alkoholu zavinil nehodu, bude na to samozřejmě brát ohled, i když bude míra alkoholu v limitu.
„Vzhledem k tomu, že na úpravě tohoto zákona pracujeme více než dva roky, prošlo to již různými podobami, ale až nyní se zdá, že tato podoba, která vylučuje, aby na kole mohlo být vezeno dítě, a dává míru 0,8 promile, by mohla být ta správná. Otevírá to prostor k určité zodpovědnosti, ale také podporu našich vinařů, restauratérů u cyklostezek,“ míní místopředseda senátu Zdeněk Škromach.
„Pokud by tato norma prošla, velmi bych to uvítal, a to nejen díky tomu, že ji podporuji. Vítám tuto novelu, respektive zákon, který by umožnil malé množství alkoholu. Malé pivo, dvě piva, pohárek vína si myslím, že nikomu neublíží, každý víme, co sneseme. Ty okolní státy, ať je to Rakousko nebo Francie, tolerují 0,5–0,6 % alkoholu a nemají s tím žádný problém. Ba naopak si myslím, že to napomáhá nejenom k rozvoji a kultuře pití vína, piva, ale i k rozvoji těch malých hospůdek či vinných sklepů v okolí a vůbec celé kultury. Sám název Vinná cyklostezka je přece sám předurčen k tomu, abychom si tam mohli dát pohárek vína. Já si nedokážu představit, že bych vyrazil na Vinnou cyklostezku na kole, koupil bych si někde ve sklepě láhev vína s tím, že musím ochutnat až doma. Chtěl bych si to ochutnat v těch vinných sklípcích, třeba jenom po koštovkách, v těch malých skleničkách,“ říká senátor Ivo Valenta, který uvádí ještě jeden komický případ, který se nyní může stát: „Když jedu z Moravy do Rakouska po spojené cyklostezce, tak v Česku si nemůžete dát ani skleničku a přijedete do Rakouska a tam je to legální, tam si skleničku klidně můžete dát, a teď si tam něco dáte a nemůžete se vrátit legálně domů. Takže musíte počkat, než alkohol vyprchá, nebo tam někde přespat,“ říká Valenta.
„Vycházíme z dobrých zkušeností zemí, které jsou kolem nás, ať už jsou to Rakousko nebo Německo, Francie, Itálie, kde jsou celé roky povoleny tyto možnosti nejenom pro cyklisty, ale i pro motoristy, a nikde se neprokázalo, že by to mělo nějaký větší vliv na nehodovost. Ale musím zdůraznit, že toto se týká pouze přiměřeného množství alkoholu, které neomezí silniční provoz,“ soudí Zdeněk Škromach.
Jak ale poznat tu míru, kdy je to přiměřené? Je rozdíl, když si dá sklenku vína žena, která váží 45 kilo, a ta, jež váží 90 kilo. Jak tu míru odhadnout? Určitě je potřeba zodpovědnost každého z nás. Každý známe míru, co snese a co je opravdu ta přiměřená hodnota, kterou nikoho nemůžu ohrozit.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Barbora Richterová