Ministerstvo dopravy nahrává soukromým dopravcům na železnici. Padají slova o nekoncepčnosti i nepřipravenosti, ale i o jednom z největších tunelů

28.04.2016 19:27 | Zprávy

Zvýhodněním soukromých dopravců na úkor Českých drah, tedy národního dopravce, působí záměr Ministerstva dopravy nakoupit nové vlaky za dvacet miliard korun pro stát a pak je pronajímat dopravcům. Náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu Jaromír Dušek to bere jako nepříliš zdařilý pokus o tunel, zatímco bývalý šéf ČD Daniel Kurucz v tom spíš než záměr vidí nepochopení možných dopadů ze strany ministerstva. Dopravní expert Václav Cempírek se zase ptá, proč by na linku Praha – Brno, kde nabízejí velmi dobrou kapacitu České dráhy, měl vstupovat ještě někdo jiný.

Ministerstvo dopravy nahrává soukromým dopravcům na železnici. Padají slova o nekoncepčnosti i nepřipravenosti, ale i o jednom z největších tunelů
Foto: Hans Štembera
Popisek: Radim Jančura, šéf Student agency

Do boje mezi železničními dopravci by mohl výrazně promluvit stát. Díky novému Operačnímu programu Doprava má česká železnice unikátní příležitost výrazně obměnit vozový park za evropské peníze. Stát bude mít k dispozici víc než dvacet miliard korun na nákup nových vlaků. Ministerstvo dopravy však zvažuje, že by stát nakoupil vlaky místo dopravců sám a těm by je poté v rámci jakési „půjčovny“ pronajímal. „Jsem pro to, aby si vozidla pořídil dopravce. Standardní postup dnes je, že každý výrobce má svoji půjčovnu vozidel, může nabídnout servis jak spravování vozového parku, tak z hlediska údržby, a dopravce s tím jenom jezdí a nemá žádné starosti s údržbou vozidel a řešením technického stavu vozidel,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz k záměru Ministerstva dopravy profesor Václav Cempírek, dopravní expert a bývalý nezávislý poslanec zvolený za TOP 09.

Připomíná standardní záležitost u nákladních dopravců, kdy si každý půjčí lokomotivy od firmy Siemens, která má jako dceřinou společnost půjčovnu lokomotiv. „Ale nemůže si někdo vymýšlet, že vytvoří nějakou dceru u státní organizace nebo nedejbože, že stát vytvoří úplně novou dceru jako takovou. To nemůže nikdy fungovat. Ať tedy peníze na to určené využije dopravce a koupí, nebo si je půjčí sám od výrobce. Protože to jsou státní zakázky do veřejné služby a celá privatizace veřejné služby v osobní dopravě je pochybná. Protože pak se cestující stává rukojmím soukromých dopravců, kterým nejde o nic jiného než zisk, a cestující se dostává do zbytečných tlaků a nekonformních záležitostí. Ať se každý podívá, jak je to ve Švýcarsku, Rakousku, Německu nebo zemích Beneluxu. U nás se pořád vymýšlejí varianty, prototypy, vše neosvědčené a pak to všechno kolabuje a vypadá tak, jak to je,“ kritizuje profesor Václav Cempírek.

Nepříliš zdařilý pokus o jeden z největších tunelů na železnici

Ještě ráznější v odmítnutí záměru Ministerstva dopravy je náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za dopravu a dopravní obslužnost a předseda Svazu odborářů služeb a dopravy Jaromír Dušek. „Dívám se na to jako na nepříliš zdařilý pokus o jeden z největších tunelů na železnici za posledních dvacet let. Někdo chce pro soukromé dopravce, kterým došly peníze kvůli tomu, že neumějí ´dělat železnici´, získat vozidla zadarmo, protože už nemají peníze na to, aby si je pořídili a mohli se stát rovnocennými konkurenty národnímu dopravci. Ministerstvo dopravy jako zřizovatel Českých drah, akciové společnosti, kde má sto procent vlastnictví stát, se snaží tento subjekt vytunelovat a připravit o tržby prostřednictvím různých vymyšlených tzv. výběrových řízeních na nejlukrativnější tratě, o které si veřejně tito dva soukromí dopravci řekli,. A o žádné jiné zájem nemají,“ říká pro ParlamentníListy.cz Jaromír Dušek.

Přitom upozorňuje na možné porušení zákonné povinnosti péče řádného hospodáře při správě majetku. „Ministerstvo dopravy se snaží vytunelovat České dráhy těmi umělými zakázkami navenek, čímž připravuje České dráhy o tržby, a vedle toho se snaží vytvořit prostředí možné údajné konkurence pro soukromé dopravce a vytvořit pro ně podmínky, aby měli zdarma vozidla zakoupené státem, na to, aby si zase mohli vybrat lukrativní části toho koláče, o který samozřejmě oberou České dráhy. A kdo jiný než daňový poplatník potom za České dráhy tu ztrátu zaplatí, protože jsou ve stoprocentním vlastnictví státu. Ještě dodám, že se to snaží udělat prostřednictvím subjektu, který na to ze zákona zřízen není, to je prostřednictvím infrastruktury. Je to stejná stupidita, jako kdyby si pražské letiště nakupovalo letadla a dělalo konkurenci ČSA. Stejná debilita,“ tvrdí Jaromír Dušek.

Ministerská půjčovna vlaků bude výhodná pro malé soukromé dopravce

Pochybnosti nad záměrem vytvořit jakousi státní „půjčovnu“ vlaků netají ani Daniel Kurucz, bývalý generální ředitel předseda představenstva Českých drah. „Aby k takové zásadní změně vůbec mohlo dojít, tak na to musí být nejdříve připraveno Ministerstvo dopravy. Z informací, které mám, vím, že se snaží koupit si vlastní vlaky jednak regiony, jednak ministerstvo. Ale k tomu je potřeba být připraven nejen na ten nákup, ale mít i dostatečný ansámbl lidí, kteří připraví správně soutěž, ale kteří pak budou hlavně schopni po tom nákupu se o vlaky třicet let starat. Kdyby nákup uskutečnilo ministerstvo, tak je to zcela zásadně výhodné pro malé soukromé dopravce, kteří by na ty jednotky sami nedosáhli, nikdy by je neměli, poněvadž to je drahá záležitost. Naopak nevýhodné by to bylo pro velké dopravce, kteří na nákup prostředky mají nebo si je mohou půjčit,“ konstatuje pro ParlamentníListy.cz Daniel Kurucz.

Poukazuje také na to, že pokud vlaky koupí a bude vlastnit stát, tak bude potřeba, aby kromě tendru na vlaky rovněž zajistil férový tendr na liberalizaci jednotlivých tratí. „A to je poměrně velký problém, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nedávno uvedl, že České dráhy jsou diskriminovány tím, že například musí poskytovat režijní jízdenky, zatímco ostatní dopravci nemusí. Kdybych šel ještě dál, tak je zapotřebí si uvědomit situaci, že České dráhy mají určité náklady, režie, které ti ostatní dopravci nemají. Teď hovořím například o pokladních, o průvodčích a tak dále, a proto České dráhy nejsou schopny v současných podmínkách ta konkurenční cenu vytvořit,“ vysvětluje Daniel Kurucz.

Na ministerstvu ještě nepochopili dopad situace, kdyby vlaky koupil stát

Předseda podvýboru Poslanecké sněmovny pro dopravu Jaroslav Foldyna si prý v tuto chvíli netroufá posoudit, zda je záměr Ministerstva dopravy nakoupit vlaky pro stát dobrý, nebo špatný. „Teprve se to celé diskutuje. Mluví se o tom, že by to měla dělat Správa železniční dopravní cesty, ale je tam celá řada nevyjasněných otázek, o nichž se teď v železničních kruzích velmi vážně diskutuje. Liberalizace železničního dopravního trhu je velmi složitá, protože každý tam hledá svoji skulinu. České dráhy jsou pro nás národním dopravcem, což zase neradi slyší ti Jančurové. Ale je to i otázka politická podle toho, kdo z jaké politické strany se na to dívá. Pro mě jako sociálního demokrata je termín a pojem národní dopravce důležitý, ale abych v tuto chvíli vyslovil své soudy nad záměrem Ministerstva dopravy, to neumím,“ přiznává pro ParlamentníListy.cz Jaroslav Foldyna.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jiří Hroník



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Snaží se dostat stát do kritické situace a odložit volby.“ Schneider varuje. To tu ještě nebylo

18:15 „Snaží se dostat stát do kritické situace a odložit volby.“ Schneider varuje. To tu ještě nebylo

Server ParlamentníListy.cz přináší další ze série rozhovorů se zajímavými hosty. Tentokrát pozvání r…