Podle ministra Chládka zpráva Amnesty International o diskriminaci Romů nevycházela z pravdivých dat
24.04.2015 14:40 | Zprávy
Zpráva Amnesty International, která kritizovala diskriminaci Romů v českém vzdělávacím systému, nebyla založena na pravdivých údajích, myslí si ministr školství Marcel Chládek (ČSSD). Pracovnice této organizace se prý na České školní inspekci dozvěděla, že se jedno z podezření nepotvrdilo, a neinformovala o tom generálního tajemníka Salila Shettyho. Chládek na dnešní tiskové konferenci znovu zůraznil, že školský systém Romy nediskriminuje.
reklama
Pracovnice Amnesty International navštívila školní inspekci se zjištěním, že jedna z ostravských základních škol má svůj vzdělávací program nastaven tak, že neodpovídá rámcovému programu pro základní vzdělávání. V praxi by to znamenalo, že by děti ani neměly šanci na ní získat znalosti srovnatelné s jinými základními školami. Šetření školní inspekce to však podle ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala nepotvrdilo.
Chládkovi vadí, že se to vedení Amnesty International nedozvědělo. "Ta pracovnice přesto neinformovala o tom, co zjistila na inspekci. Měli informace, bylo jim to vyvráceno a nepoužili to," uvedl. Chce o tom informovat generálního tajemníka Amnesty International a zvažuje další kroky, například stížnost.
AI čtvrtek informovala, že diskriminace Romů v českém vzdělávacím systému přetrvává. Vedle nepřiměřeně vysokého podílu romských žáků na základních školách praktických se podle zprávy Romové potýkají s diskriminací také v hlavním vzdělávacím proudu. Vznikají segregované romské školy, na kvalitnějších školách bývají Romové šikanováni, uvedla.
Proti závěrům zprávy renomované mezinárodní organizace na ochranu lidských práv se Chládek znovu důrazně ohradil. Český vzdělávací systém podle něj není nastaven tak, aby diskriminoval. Případy porušování práv na rovný přístup ke vzdělání považuje za selhání jednotlivců a vyzval postižené k podání stížnosti k České školní inspekci, která na základě podnětu záležitost prošetří.
Současná vláda se podle ministra snaží o začlenění sociálně znevýhodněných dětí včetně Romů do běžných škol. Chládek připomněl, že podle redukovaných osnov pro mentálně postižené žáky se učí čím dál méně Romů. Evropská unie podle něj uznává posun, který Česko v této oblasti učinilo. A právě to prý může někomu vadit. "Myslím, že některé organizace se vyloženě živí na tom, že je někdo někde diskriminován, a udělaly si z toho byznys. Vadí jim, že se to posouvá dopředu," řekl.
Zpráva, kterou Amnesty International zveřejnila ve čtvrtek, byla založena na kvalitativním průzkumu v Brně, Českých Budějovicích, Ostravě a Děčíně. Výzkumníci hovořili s nejen s desítkami romských dětí a jejich rodičů, ale také s řediteli a učiteli. Vedle nadměrného zařazování romských dětí do praktických škol podle zprávy diskriminace spočívá také ve vzniku "romských" škol a časté šikaně romských dětí na renomovanějších ZŠ, kde jsou ve výrazné menšině. Legislativní opatření se podle zprávy nedaří přenést do praxe.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Líbil se Vám tento článek?
Nezávislost naší redakce můžete podpořit peněžitým darem v jakékoliv výši bankovním převodem na účet:
131-981500247/0100
QR kód obsahuje údaje k platbě, výši částky si určete sami.
Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.
Máte svatou pravdu v tom, že na tom naše školství není dobře, ale uvědomujete si, že jste už víc jak 3 roky u moci a pak vlastně jen konstatujete, že je školství na rozcestí? Nemyslíte, že jste pro školství, o kterém jste před volbami tvrdili, jak bude vaší vlajkovou lodí, udělali žalostně málo? Pro...
Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
O tuto odpověď jste již vyjádřil(a) zájem. Děkujeme.
reklama
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.