Zcela netypicky patří úvod pravidelného ohlédnutí za uplynulým týdnem v médiích anketě Český slavík, kterou ze Státní opery Národního divadla v přímém přenosu odvysílala televize Nova. „To je anketa, jíž se většina dospělých lidí nevěnuje a která slouží jako neformální a ničím významný průzkum mínění mládeže, co je ochotna posílat hlasy pro své oblíbené zpěváky. Letos se ve dvou kategoriích umístil pan Ortel, občanským jménem Tomáš Hnídek. Byl třetí za Karlem Gottem a Tomášem Klusem a jeho kapela druhá za Kabátem. To je docela zvláštní věc, která zřejmě je – jak upozorňují některá média – důsledkem dnešní situace v migrační krizi. Zajímavé je, že všechna média to komentují s negativním předznamenáním,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz mediální analytik Petr Žantovský.
Ani ne tak volbu samotnou jako souvislosti s ní. „Když píší, že úspěch tohoto hudebního sdružení byl dán neklidnou situací a obavami občanů z migrantů, tak to signují, jako že to je špatně, že by občané obavy neměli mít, a proto by neměli posílat hlasy pro pana Ortela. Nevím, kde naši novináři přicházejí k těmto názorům, každopádně se dostávají poněkud za hranice své novinářské profese. Posláním novináře není poučovat občana o tom, co si má myslet, o čem má přemýšlet, na co má mít jaký názor, čeho se obávat, z čeho mít radost a čemu tleskat. To jsme měli za socialismu, tento typ ‚novinařiny‘, tedy vlastně propagandy. To už bylo za námi, ale zjevně se dostáváme zpátky do těch časů, jak vzápětí ukážu, a jsme zpátky rovnýma nohama v cenzuře,“ upozorňuje mediální odborník.
Ortel přichází s tematikou, po níž je ve společnosti poptávka
Vzápětí zdůrazňuje, že by byl nerad, aby byl chápán jako advokát skupiny Ortel. „Mě skupina Ortel nezajímá, protože hudbu tohoto typu neposlouchám. Ale je skutečností a naprosto nespornou, že ty – řekl bych – sociologizující hudební nebo kulturní projevy, ať už to byly zpočátku devadesátých let kapely typu Orlík nebo Blaník, nebo v jiných obdobích zase jiné kulturní projevy, jsou vždy odrazem nějakého hnutí ve společnosti. To není samo o sobě, protože tyhle kulturní projevy nestojí jen tak samy o sobě, ta veřejná popularita je dána tím, že skupina přichází v určitý okamžik s určitou tematikou, s určitou náladou a tou náladou vyhovuje poptávce. A teď je úplně jedno, jestli to Ortel myslí vážně, nebo ne, jestli to myslí vážněji než své dřívější angažmá v kapelách typu Conflict 88, nebo jestli to je čistá obchodní kalkulace, to je vedlejší,“ myslí si Petr Žantovský.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník