Hned v úvodu obhajovala povinné předškolní vzdělávání ve školkách, aby následně všechny děti zažily úspěch na základních školách. „Na ukazatelích OECD je patrné, že povinné předškolní vzdělávání prospívá.“
Nováková myšlenku ministryně smetla ze stolu s tím, že děti mají vzdělávat rodiče, předat jim určité hodnoty. Nelze všechno nechávat na státním školství. „Já bych si dovedla představit, že by si každý volič zvolil pro své dítě své místo v přípravné třídě a tam metodicky spolupracoval na výchově dětí,“ vyjádřila svůj názor Nováková. Miliony, které bude stát posílání dětí povinně do školky, bude možné využít jinak. Pokud totiž rodič nebude chtít se školkou spolupracovat, nápad ministryně nás stejně nespasí.
Šteffl obě dámy poslouchal a jen nevěřícně kroutil hlavou. „Já vlastně nevím, co tu řešíme, paní ministryně něco řekla, paní poslankyně řekla něco jiného a my vlastně nevíme, k čemu zmíněné návrhy povedou. ... My vlastně celé školství řídíme s pomocí dojmů,“ zlobil se odborník.
S tím ovšem důrazně nesouhlasila ministryně. Ministerstvo rozhodně pracuje s odbornými daty, např. od OECD. Ve shodě s Novákovou Valachová předpokládá, že dítě nebude muset chodit přímo do školky, ale rodič bude muset se školkou metodicky spolupracovat. Jednou za čas pak dítko dorazí do školky a paní učitelky rodičům doporučí, co je třeba v přípravě na základní školu zlepšit.
V pořadu ale zazněla i varovná slova. Sama Valachová si je prý vědoma, že povinná předškolní docházka sama o sobě nepomůže např. dětem ze sociálně slabších rodin, ty je třeba podpořit i jinak, např. prominutím stravného. To by mohlo rodiče motivovat k tomu, aby dítě do školky poslali.
Pilulky na průjem
Novela školského zákona upravuje také přijímací řízení na střední školy, které budou z padesáti procent pro ředitele závazné. Půjde o testy z českého jazyka a matematiky. Zbývajících padesát procent mohou ředitelé nastavovat svobodně podle zaměření své školy.
Šteffl se opět neudržel a pustil se do ministryně. „Je fajn, že si od toho něco slibujete, ale bude to fungovat? Víme, co přinese povinný předškolní rok nebo přijímačky na střední školy? My tady máme už pět let státní maturity, ale změnilo se něco? My to nevíme,“ rozčílil se.
Přidal také příklad s pilulkami proti průjmu v Keni, které napomohly tamnímu vzdělávacímu systému. V Keni se pokusili vybraným školám poskytnout učebnice zdarma, ale studijní výsledky se nezlepšily. Ve druhé vlně byly do tříd dodávány interaktivní tabule s abecedou, ale výsledky se znovu nedostavily. „Až třetí operace přinesla skutečně významný efekt. Podávání pilulek proti průjmovým onemocněním,“ prozradil.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp