Směna potřebného pozemku je součástí větší výměny. Stát podle pozemkového úřadu získá celkem 18 hektarů zemědělské půdy v okresech Znojmo, Liberec a Česká Lípa. Na oplátku vydá Havránkové 16,5 hektaru půdy v okolí Hradce Králové, kterou si farmářka od úřadu v současnosti pronajímá.
Stát nicméně potřebný pozemek pro dostavbu dálnice získal na základě dřívější dohody mezi Havránkovou a Ředitelstvím silnic a dálnic, doplnila Machtová. Podle ní byla podmínkou Havránkové pro předání poloviny pozemku nutného pro výstavbu dálnice právě dnešní dohoda o směně zemědělské půdy.
Druhou polovinu pozemku pod chystanou dálnicí donedávna vlastnila sestra Havránkové, Jaroslava Štrosová. Ta ale svoji část v červenci prodala hradecké radnici. Radnice nabídla Štrosové za polovinu z pozemku o výměře 0,27 hektaru 1,7 milionu korun.
Smlouva s Havránkovou je pro stát výhodná
„Směnná smlouva s paní Havránkovou je pro stát výhodná hned v několika směrech. Nejenže otevřela cestu k úspěšnému dořešení situace kolem dostavby dálnice D11, ale současně jsme získali i o více než 1,5 hektaru větší výměru kvalitní zemědělské půdy a přínos do státní pokladny ve výši přibližně čtyři miliony korun,“ uvedla ředitelka Státního pozemkového úřadu Svatava Maradová. Tuto částku má úřadu vyplatit Havránková jako doplatek rozdílu ceny.
Dostavba chybějícího 2,5 kilometru dlouhého úseku mezi Prahou a Hradcem Králové začala 22. července. Stavební práce by měly vyjít na 1,1 miliardy korun, dosud se ale kvůli nedořešeným výkupům a nedokončenému archeologickému výzkumu nemohly rozjet naplno. Při průzkumu, který by měl skončit napřesrok v květnu, už archeologové objevili pohřebiště z mladší doby bronzové a nálezy z období raného středověku.
Dálnice se staví už od roku 1978
Na dokončení dálnice do Hradce Králové motoristé čekají od roku 2006 a chybějící úsek by měl být hotový v létě roku 2017. Kromě problémů s výkupy pozemků komplikovala obnovení stavebních prací rovněž jednání se stavební firmou Eurovia CS, která si po dobu nucené přestávky podle smlouvy účtovala navýšení ceny o takzvané valorizace. Současná cena převyšující miliardu korun je podle Ministerstva dopravy kompromis, firma měla mít údajně nárok na cenu ještě o 18 procent vyšší.
Dálnice D11 se staví od roku 1978. Podle plánů by od Hradce Králové měla D11 pokračovat dál k Jaroměři a poté k polským hranicím jako rychlostní silnice R11.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vam, čtk