Karel Hvížďala: Václav Havel v ČT a ve skutečnosti

09.12.2014 20:11 | Zprávy

Na předposlední díl Českého století Pavla Kosatíka a Roberta Sedláčka s názvem Poslední hurá, který je věnován polistopadovým událostem, se snesla kritika kvůli tomu, jak je v něm vykreslen Václav Havel.

Karel Hvížďala: Václav Havel v ČT a ve skutečnosti
Foto: Hans Štembera
Popisek: Bývalý prezident ČR Václav Havel

Kolega Petr Zídek dokonce svůj sloupek v Lidových novinách nazval Havel jako ňouma, protože mu filmový Havel v porovnání s Ladislavem Adamcem či Oskarem Krejčím připadal politováníhodný.

Podobně může někdo říci, že v nedělním pokračování Ať si jdou filmový Václav Klaus působil autentičtěji. Havel se ve filmu zajíkal, nevěděl co s rukama, nebyl schopen pronést souvislou větu a většinu projevů četl z papíru.

Problém je nejspíš v tom, že Václav Havel pro toho, kdo ho znal nejen z televize, byl osoba složitější, přemýšlivější, komplikovanější než zmiňovaní protagonisté, a pro toho, kdo s ním nejednal a kdo vychází jen z přepisů reálných dialogů, se tak může jevit.

Havel jako spisovatel formuloval pouze, když psal, neměl průpravu profesorských kolegů, u kterých je tomu opačně: Ti své myšlenky artikulují při přednáškách.

A zadruhé nebyl nikdy ideolog: Neměl na všechno předem připravené odpovědi, o všem pochyboval, váhal, řešení hledal a události ho skutečně v listopadu svou rychlostí zaskočily.

Jeho největší přednost proto spočívala v tom, že uměl naslouchat a z debaty si vzít to nejdůležitější a shrnout to do několika podstatných vět.

Konec konců, jak asi v nejobsáhlejší knize o něm popsal Michael Žantovský, tak vznikala i jeho nejznámější hra Zahradní slavnost: Původní dramaturgický impulz ke hře mladičký Havel po návratu z vojny, kdy ho nevzali na vysokou školu, měl od Ivana Vyskočila, ale za konečný tvar může hlavně spolupráce s Janem Grossmanem, kterému taky hru věnoval.

Nakonec byl Grossman uveden u hry jako dramaturg, ale sám přiznal, že ze všech Havlových her byl jeho autorský podíl na Zahradní slavnosti největší.

A podobně se Havel choval v listopadových dnech.

Václav Havel měl totiž v jedné věci velice šťastnou povahu a neselhávající morální kompas.

Michael Žantovský píše, že měl téměř neomezené schopnosti se seznamovat, navazovat kontakty, a to nejen s lidmi mu svým ustrojením blízkými, ale i se vzájemně nesourodými, a dávat je dohromady.

Jeho úmysly měly vždy jasný úběžník, a když se k nějakému kroku rozhodl, provedl ho perfektně a důkladně: Díky tomu se zrodil i náš Dálkový výslech.

Chtěl manifestovat doma i ve světě, že existuje jen jedna česká kultura, ať vzniká doma či v exilu, jak jsme se na tom později shodli. Stejně dobře věděl, že socialismus nejde opravovat.

Masku nepraktického intelektuála si často nasazoval i jako taktickou zbraň.

Miloš Forman, který s ním chodil do základní školy, na něj vzpomíná jako na prcka s inteligentníma očima, který byl tak laskavý a slušný, že si tím škodil.

Před osudem otroka ho podle Formana chránila již tehdy vnitřní síla. A tu měl skoro až do smrti, jenže ta se dá v televizi těžko předvést.

Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty  Publikováno se souhlasem vydavatele.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Český rozhlas

Mgr. Adéla Šípová byl položen dotaz

předseda

Dobrý den, co vím, tak Vy jste Hřiba za předsedu nechtěla. Je nějaká možnost, jak ho můžete ve straně odvolat? Nemyslíte, že ji svými skandály, ale i neschopností řešit problémy s dopravou v Praze jen poškozuje? A nemyslíte, že to, že už není předsedou Bartoš může mít pro stranu fatální důsledky? On...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Hampl: Válka a národní zájem

12:26 Petr Hampl: Válka a národní zájem

Druhý pohled Petra Hampla